Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 6.1999

Kronika
Grzybkowska, Teresa: Wykład wygłoszony na inauguracji pierwszego roku historii sztuki na Uniwersytecie Gdańskim, 12 listopada 1998 roku, w czwartek, o godzinie pierwszej po południu: Uroczystość odbyła się w Dworze Artusa

Teresa Grzybkowska

Wykład wygłoszony na inauguracji
pierwszego roku historii sztuki
na Uniwersytecie Gdańskim,
12 listopada 1998 roku,
w czwartek, o godzinie pierwszej po południu.
Uroczystość odbyła się w Dworze Artusa

Dwór Artusa od XIV wieku pełnił ważną funkcję w społecznym życiu
miasta. Dlatego pragnę wyrazić swoją radość, że dzięki zawsze nam
życzliwej dyrekcji Muzeum Historii Miasta Gdańska: pani Małgorzacie
Marczak i panu Adamowi Koperkiewiczowi nasza inauguracja może się
odbyć w tak ważnym dla historii miasta miejscu. Witam studentów
pierwszego roku historii sztuki, którzy są bohaterami dzisiejszego dnia.
Witam władze uczelni: rektora profesora Mariana Plińskiego, dziekana
Wydziału Filologiczno-Historycznego profesora Jana Huka, dyrektora
Instytutu Historii profesora Bogusława Cyglera, których starania
doprowadziły do otwarcia kierunku historii sztuki na naszym
uniwersytecie. Witam kolegów z Instytutu Historii. Witam władze miasta
Gdańska: pana prezydenta Pawła Adamowicza, panią naczelnik
Wydziału Kultury Anitę Małachowską, prezesa Gdańskiego Towarzystwa
Naukowego profesora Jana Drwala, dyrektorów i kolegów zaprzyjaźnio-
nych instytucji: Biblioteki Gdańskiej Polskiej Akademi Nauk: panią
dyrektor tej placówki doktor Marię Pelczar, magister Ewę Ogonowską,
magister Lidię Pszczółkowską, dyrektorów Muzeum Narodowego:
magistra Tadeusza Piaskowskiego i Muzeum Morskiego doktora Jerzego
Litwina. Witam przedstawicielkę Nadbałtyckiego Centrum Kultury panią
Bronisławę Dejnę oraz wszystkich przyjaciół Zakładu Historii Sztuki,
państwa Barbarę i Wojciecha Biegów, Barbarę Kruszewską, graficzkę,
twórczynię wspaniałej restauracji w Ratuszu Starego Miasta, która
uświetniała naszą uroczystość prawdziwie artystycznym bufetem. Witam
wreszcie profesora Edmunda Kotarskiego, którego czyn legł u podstaw
gdańskiej historii sztuki. Profesor Kotarski pełniąc w 1989 roku funkcję
dziekana zaproponował mi utworzenie w Gdańsku na Uniwersytecie
historii sztuki. Tak więc dzisiejsze studia historii sztuki były poprzedzone