Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 6.1999

Kowalska, Helena: Obraz "Alegoria cnoty małżeńskiej": klucz do drugiego oblicza sztuki Hermana Hana

Helena Kowalska

Obraz Alegoria cnoty małżeńskiej.
Klucz do drugiego oblicza sztuki
Hermana Hana

Artykuł dr. Jacka Tylickiego pt. Obraz „Alegoria cnoty małżeńskiej". Klucz
do drugiego oblicza sztuki Hermana Hana został wcześniej zreferowany
w Gdańskim Oddziale Stowarzyszenia Historyków Sztuki1. Tematem był
obraz, który wystawiła na sprzedaż Galeria Lingenauber z Dusseldorfu,
namalowany w manierze molierowskiej (il.l).
Autor miał tę przewagę nad uczestnikami spotkania, że znał ma-
lowidło z autopsji, a więc mógł dokonać dokładnej analizy artystycznej
i warsztatowej. Autorce niniejszej polemiki obraz był znany jedynie ze
zdjęcia, jakie przysłała galeria do Muzeum Narodowego w Gdańsku,
wraz z ofertą zakupu obrazu.
W ustnej polemice skupiłam się przede wszystkim na powiązaniu ry-
sunku Antona Moliera z roku 1596 pt. Święto Wenus (z Kupferstichkabinet
z Berlina) z jego prawie dosłowną realizacją malarską, którą dostrzega-
łam w obrazie zatytułowanym przez J. Tylickiego Alegoria cnoty
małżeńskiej. Wiedząc, że kluczem do rozwiązania jest wspomniany już
rysunek, odmiennie niz prelegent, zidentyfikowałam statyczną grupę
głównych bohaterów aktu zaślubin. J. Tylicki w swoim referacie, jak
również opublikowanym artykule, utrzymuje, że na obrazie malarz
przedstawił zawarte w sierpniu 1600 r. zaślubiny córki wieloletniego
burmistrza gdańskiego Johanna Linde, Agathy von der Linde,
z Valentinem von Bodecke, późniejszym burmistrzem. Na potwierdzenie
swojej tezy, autor podał przykłady portretów, dzięki którym można
ustalić wspomniane osoby. Również za tezą Tylickiego miałaby przema-
wiać widoczna w perspektywie panorama Gdańska z licznymi budo-
wlami, które za kadencji Lindego przebudowano lub ozdobiono. Przed-
stawiona w rusztowaniach wieża kościoła Św. Bartłomieja, wznoszona
w latach 1591-1600, miałaby potwierdzać datowanie obrazu na 1600 r.
Mężczyznę w kapeluszu na głowie i z pucharem w ręku autor

J. Tylicki, Obraz „Alegoria cnoty małżeńskiej". Klucz do drugiego oblicza sztuki Hermana Hana, „Biuletyn
Historii Sztuki" LXI: 1997,1-2, 2.