Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Editor]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Editor]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 6.1999

Trupinda, Janusz: Peregrinus - Miles Christi: dwa skrzydła Dużego ołtarza Ferberów

Janusz
Trupinda

1. Trzy Skrzydła
i predella Dużego
ołtarza Ferberów

(niezachowane) i jej syna, św. Konstantyna Wielkiego (il. 2). Mają one
upamiętniać, pielgrzymkę Eberharda Ferbera (1463 - 1529) do Jerozolimy
w latach 1496-14984. Nie była to jednak zwykła pielgrzymka...
Ten epizod życia późniejszego burmistrza jest stosunkowo mało znany.
Autorzy ostatnich biogramów Eberharda Ferbera - Stanisław Bodniak
i Witold Szczuczko kwitują wyprawę lakonicznym zdaniem, że w latach
1496-1498 Eberhard odbył pielgrzymkę do Jerozolimy w orszaku księcia
pomorskiego Bogusława, zwiedził po drodze Niemcy i Włochy, a u Grobu
Chrystusa został pasowany na rycerza5. Pomija się więc zupełnie istotę
rzeczy, ponieważ zwiedzanie miast bynajmniej nie jest podczas pielgrzy-
mki najważniejsze, a i nie każdy pątnik udający się do Ziemi Świętej
bywał pasowany na rycerza. Kluczowym i najważniejszym dla samego
Eberharda elementem tej wyprawy są jego zasługi bojowe, o których ko-
niecznie trzeba w tym miejscu wspomnieć6.

4 Ibidem; - A. S. Labuda Dzieła tworzone w Gdańsku w drugiej połoioie XV i w początkach XVI wieku,[w:]
J. Domasłowski, A. Karłowska - Kamzowa, A. S. Labuda Malarstwo gotyckie na Pomorzu Wschodnim, Warszawa -
-Poznań 1990, s. 127 n.
5 Zob. Polski Słownik Biograficzny, t. VI, s. 415 - 417; - Słmonik Biograficzny Pomorza Nadwiślańskiego, t. 1,
s. 410-411.
6 Przyczyną takiego stanu rzeczy jest być może bardzo ubogi zasób źródeł potwierdzających udział
młodego Ferbera w tej pielgrzymce. Pochodzą one właściwie jedynie z dokumentów rodzinnych - zob. na ten
temat E. Kestner Eberhard Ferber, Biirgermeister von Danzig, „Zeitschrift des Westpreussischen
Geschichtsvereins" H. II: 1880, s. 22 n., który dołożył jeszcze źródło dokumentowe potwierdzające jednak
udział nie samego Eberharda, ale jego towarzysza Reinholda Feldstette.