Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 6.1999

Kowalska, Helena: Obraz "Alegoria cnoty małżeńskiej": klucz do drugiego oblicza sztuki Hermana Hana

Helena
Kowalska

2. Abraham van den Blocke, głowa
Szymona Bahra z nagrobka Bahrów.
Kościół Mariacki w Gdańsku
to najlepszy prezent ślubny; obdarował w ten sposób swojego ulubieńca
Adama Kazanowskiego8.
Mimo, że Zygmunt III Waza nie był obecny na zaślubinach Speimana
z Bahrówną, malarz uwieczniając go na obrazie, podkreślił tym samym
związki łączące bohaterów z dworem królewskim. Obraz nie odbiega
więc od stosowanej czasami w malarstwie konwencji, kiedy to osoby
przedstawione na obrazie niekoniecznie musiały się spotkać w tym sa-
mym miejscu i czasie9.
Na pierwszym planie omawianej grupy widoczna jest młoda para; we-
dług J. Tylickiego może to być kuzynka panny młodej i jej małżonek.
W szczupłej twarzy ze spiczastą bródką, widziałabym raczej - oddanego
przyjaciela Speimana, Bartłomieja Schachmanna (1559-1614) czułym
gestem obejmującego swoją pierwszą małżonkę Katarzynę z domu
Schwartzwaldt. Ich siedmioletnie małżeństwo zawarte w 1592 roku
przerwała śmierć żony10.
Postać stojącej młodej kobiety na prawo od panny młodej, z uwagą
wpatrującą się w widza, przypomina namalowany w roku 1598 przez
Moliera portret gdańskiej patrycjuszki (il. 3).

* Wł. Czapliński Władysław IV i jego czasy, Warszawa 1972, s. 302.
9 Wystarczy tu przypomnieć jeden z najsłynniejszych obrazów tego typu, Kunstkamera Comelisa van der
Geesta, autorstwa Willema van der Haechta z 1628 r.
10 Z. Nowak [w:] Polski Słownik Biograficzny, Warszawa 1994, t. XXX/3, tam wcześniejsza literatura.