Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 6.1999

Worobjowa, Nina: Dawne druki gdańskie w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej w Tartu (dawnego Dorpatu)

7. Karta tytułowa Opery Sallustiusa, 8. Ekslibris „Bibłioteca Senatus Gedanensis" na
Ludguni Batavorum 1649 Operze Sallustiusa

Poważne dzieło biskupa krakowskiego Andrzeja Lipskiego (1572-1631)
Practicae observationes ex jurę civili... (Dantisci 1648), a także kilka prac
„polskiego Tacyta" - Andrzeja Maksymiliana Fredry (ok. 1620-1679),
połączonych w oprawie z dziełami innych autorów, trafiło do naszej
biblioteki wraz z księgozbiorem generał-adiutanta Pawła Konstantino wieża
Aleksandrowa (1808-1857), nieprawego i jedynego syna wielkiego księcia
Konstantego Pawłowicza. Po śmierci ojca Aleksandrów odziedziczył wspa-
niałą bibliotekę, w której znajdował się m.in. księgozbiór dyplomaty i pre-
zesa Petersburskiej Akademii Nauk I. A. Korfa (1697-1766), znanego ze
swych zamiłowań bibliofilskich, który zgromadził ponad 30 tysięcy książek z
różnych dziedzin wiedzy Korf bardzo dbał o swoją bibliotekę: księgi
oprawiał w szlachetną skórę, ozdabiał złoceniami. Niekiedy jego
zamiłowanie do ksiąg przybierało formy kuriozalne. By woluminy ładniej
prezentowały się w bibliotecznych szafach, kazał oprawiać książki
według formatów, zupełnie nie licząc się z treścią. Być może właśnie tak
postąpił z dwiema pracami Fredry, które zostały oprawione wraz z Civilis
doctrinae lineae... (Dantisci 1646) Ericusa Puteanusa i Annales...
Orzechowskiego. Tak się jednak złożyło, że wszystkie wymienione dzieła
wyszły z drukarni Forstera.
Generał-adiutant Aleksandrów, nie będący bibliofilem, pozostawił
sobie kilka książek z dziedziny wojskowości i literatury pięknej, resztę
księgozbioru Korfa rozdzielił między uniwersytet w Helsinkach, który
ucierpiał w czasie pożaru miasta, a uniwersytet w Dorpacie, dokąd

Dawne
druki
gdańskie
w zbiorach
Biblioteki
Uniwersy-
teckiej
w Tartu
(dawnego
Dorpatu)