Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 6.1999

Kronika
Martini, Małgorzata: Wspomnienie o dr Zofii Alberowej

lejnych latach doświadczenie i dokonania umożliwiły Jej starania o uzy-
skanie stypendium zagranicznego. Już w roku 1958 spędziła miesiąc
w Chińskiej Republice Ludowej, gdzie studiowała sztukę chińską w mu-
zech Pekinu Tsi-nan i Szanghaju. Ceramika chińska, a także drzeworyty
japońskie były materiałem studiów w ciągu dziesięciodniowego pobytu
w Staatliche Museen zu Berlin w roku 1963. W roku 1965 trzymiesięczne
stypendium rządu francuskiego umożliwiło Z. Alberowej gruntowne poz-
nanie zbiorów sztuki dalekowschodniej z Musee Guimet w Paryżu, a tak-
że w muzeach Tuluzy i Angers.
W roku 1973 dwa miesiące spędziła w Japonii na zasadzie wymiany
kulturalnej przyznanej Jej przez Ministerstwo Kultury i Sztuki. Czas ten
wykorzystała na poznanie najważniejszych zabytków sztuki w muzeach,
świątyniach i zamkach, przebywając w Tokio, Kioto i Nara. Zgłębiała też
problemy ekspozycji, magazynowania i konserwacji zabytków sztuki
japońskiej, zwłaszcza grafiki, jako przygotowań do stałej ekspozycji
Działu Sztuki Dalekiego Wschodu w Muzeum Narodowym w Krakowie.
Z kolei w roku 1976 doktor Alberowa za pośrednictwem Ministerstwa
Kultury i Sztuki uzyskała trzymiesięczne stypendium British Council.
Umożliwiło Jej to studia nad ceramiką azjatycką, a szczególnie chińską,
gdyż planowała opracowanie katalogu zbiorów z tego zakresu w kra-
kowskiej kolekcji. Prowadziła badania w British Museum, Victoria and
Albert Museum oraz Sir Percival David Foundation w Londynie,
pracowała w Instytucie Warburga przy Uniwersytecie Londyńskim, a tak-
że w oksfordzkim Ashmolean Museum, Fitzwilliam Museum w Cam-
bridge, w Bristolu, Brighton oraz Edynburgu. Gruntowne przygotowanie
Zofii Alberowej spowodowało, że w Wielkiej Brytani została Ona przyjęta
z ogromną otwartością przez najwybitniejszych specjalistów, którzy
w wyjątkowy sposób dzielili się z nią swą wiedzą i ułatwili bezpośredni
kontakt z dziełami sztuki zgromadzonymi w brytyjskich zbiorach.
Na przełomie lat 1980 i 1981 Zofia Alberowa otrzymała półroczne
stypendium Fundacji Japońskiej, przyznawane osobom, które wykazały
się juz pewną ilością osiągnięć w zakresie historii i kultury Japoni. Tym
razem głównym tematem studiów była historia drzeworytu uknjo-e.
Wyniki badań miały posłużyć do opracowania naukowego katalogu
drzeworytów japońskich pochodzących z daru Feliksa Jasieńskiego
uczynionego dla Muzeum Narodowego. Terenem badań były japońskie
muzea narodowe oraz kolekcje prywatne. W czasie trwania tego
stypendium doktor Z. Alberowa ukończyła też kurs języka japońskiego.
W roku 1987 jeszcze jeden pobyt w Chinach umożliwił pogłębienie
badań nad ceramiką chińską, a także zebranie materiału porównawczego
do niektórych zabytków malarstwa, rzeźby i brązów z Muzeum
Narodowego w Krakowie.
Jako jedno ze swoich ważnych zadań związanych z pracą w Muzeum
Narodowym Zofia Alberowa uważała konieczność uprzystępniania
szerokiej publiczności zgromadzonej przez lata kolekcji egzotycznej sztuki
azjatyckiej. Czyniła tym samym zadość życzeniu wszystkich kolekcjo-

Wspom-
nienie
o dr
Zofii
Alberowej