Towarzystwo Naukowe <Lublin> [Hrsg.]
Roczniki Humanistyczne: Historia Sztuki = History of art = Histoire de l'art — 42.1994

Mazurczak, Urszula M.: Philippus Callimachus experiens-vir doctissimus: w poszukiwaniu genezy portretu z epitafium Filippo Buonaccorsiego w kościele oo. Dominikanów w Krakowie

PHILIPPUS CALL1MACHUS EXPERIENS-VIR DOCTISSIMUS

Odżyła teraz pamięć rzymskiej Akademii Pomponiusza Leta, tym bardziej
że krakowskie środowisko było wówczas otwarte na wszelkie nowe prądy
humanistyczne. Miejscem spotkań był dom notariusza Jana Heydecke, przybysza
z Pomorza, tutaj przychodzili także Jan Sommerfeld, profesor retoryki i wy-
dawca Filelfa w Krakowie, Jan Ber, Bernardyn Galio z Zadaru, Jan Morsztyn,
Maciej Drzewicki, Wojciech z Brudzewa16.
W środowisku krakowskim rysuje się zatem portret Filippo Buonaccorsiego
jako spolonizowanego Toskańczyka, który wnosząc do tego środowiska swoje
doświadczenia i wiedzę, chłonął jednocześnie jego własny klimat duchowo-
-intelektualny tudzież polityczny. Kraków zatem określił pełny jego image tak
wewnętrzny, jak i zewnętrzny, uwieńczony przez Wita Stwosza w Ołtarzu Ma-
riackim, gdzie ukazany został w gronie uczonych w scenie Chrystusa naucza-
jącego w świątyni.

*
Rozwikłanie zagadkowej i rzadko spotykanej formy epitafium, które pozo-
stawił Wit Stwosz, wiodło badaczy ku różnym centrom sztuki europejskiej
XV wieku. Długa dyskusja obrosła w ciągu stulecia sporą literaturą przedmiotu,
zawierającą wyniki kompleksowych badań nad twórczością tego artysty. Stano-
wiska badawcze można pogrupować według trojakiej proweniencji: a) południo-
woniemieckiej - tyrolskiej; b) niderlandzkiej; c) italskiej.
Stawiane pytania, tudzież ich argumentacja, oscylowały zasadniczo wokół
problemów stylistyczno-formalnych, one bowiem - z powodu braku konkret-
nych źródeł pisanych - mogły pomóc w ustaleniu czasu powstania dzieła, który
badacze umieszczają pomiędzy śmiercią Kallimacha a rokiem 1506.
Związek epitafium Kallimacha ze sztuką południowoniemiecką dostrzegł
jako pierwszy M. Sokołowski17, który rozpoczął w roku 1900 ciąg badań nad
sztuką Stwosza, w tym także samej płyty. Ustalił on aż dotąd aktualne prze-
świadczenie, że twórcą odlewu jest Piotr Fischer z warsztatu w Norymberdze.
Nieco później J. Muczkowski18 podkreślił rolę dwóch autorów: Stwosza jako
projektodawcy oraz Fischera jako odlewnika monumentu. Analogiczne twierdze-

16 Tamże.
17 M. Sokołowski, Zagadkowy nagrobek katedry gnieźniejskiej. Wit Stwosz i marmu-
ry naszych pomników w XV i XVI wieku, „Sprawozdania Komisji Historii Sztuki”, 6(1900), s. 162.
18 J. Muczkowski, Historya rzeźby, [w:] Kraków, jego kultura i sztuka, „Rocznik
Krakowski”, 6(1904), s. 174 n.