Studia Waweliana — 5.1996

Piwocka, Magdalena: Namiot z kolekcji Lanckorońskich w Zamku Królewskim na Wawelu

7-9. Namiot z kolekcji Lanckorońskich, stan w czasie kon-
serwacji w latach 1972-1973 (fot. K. Finch)

rodziny, lub akt związany z przekazaniem Rozdołu
Lanek orońskim po śmierci Kazimierza Rzewuskiego
(1820)25. Niezależnie od faktu, iż archiwum ma-
jątkowe Lanckorońskich pozostaje nie przebadane
poza granicami Polski, nie ma żadnej gwarancji,
iż taki przekaz w nim istnieje.

Namiot - w zbiorach wawelskich oznaczony nr
inw. 7985 - dotrwał do naszych czasów w stanie
niekompletnym. Składa się z owalnego dachu i jed-
nego płotu z doszytym doń trapezoidalnym balda-
chimem przedsionka. Jego wnętrze pokrywa deko-
racja architektoniczna - w płocie mająca formę
pięciu arkad o spłaszczonych łukach, wspartych
na kolumnach z tulipanowymi kapitelami (fig. 3).
Na osi każdej z arkad mieszczą się dwa kończyste
medaliony osadzone na trójkątnych bazach (fig.
3). Podziały dachu (dwanaście segmentów wraz
z klinami na zakończeniach) tylko umownie odpo-
wiadają dyspozycji płotów. W prostokątnych polach
między kolumnami tkwią pary medalionów - owal-
ny i tarczowy. Podniebie w kształcie wydłużonego
owalu, z kalenicą zaznaczoną wstęgą czinta-mani,
posiada dwa zaślepione otwory na maszty. Wzdłuż
kalenicy biegnie szlak z trójliści, po obu jej stronach
fryz z giętkich gałązek ze stylizowanymi kwiatami
tulipana, goździka i róży (fig. 4). Falbanę dachu
zdobi motyw trójbarwnych łusek, płotu - biało-
czerwone, ukośne pasy. Dekorację baldachimu sta-
nowią centralny medalion i cztery wycinki ujęte
wstęgami czinta-mani w narożnikach; całość otacza
szlak z trójliści (fig. 5). Pierścień aplikacji wokół

Kazimierz Rzewuski (1750-1820), ostatni tego nazwiska
właściciel Rozdołu, koneser i doradca Stanisława Augusta Po-
niatowskiego w sprawach sztuki - Ł. Kądziela, Rzewuski
Kazimierz, PSB, 34: 1992, s. 115-127.

5*