Studia Waweliana — 5.1996

Piwocka, Magdalena: Namiot z kolekcji Lanckorońskich w Zamku Królewskim na Wawelu

11. Namiot. Budapeszt, Nemzeti Muzeum (fot. wg Fehera)

się tym samym od zarzutu fałszowania orygina-
łu28. Zarówno łatwo czytełne uzupełnienie, jak
i zszycie wszystkich konstrukcyjnych części dachu
z płotami i baldachimem miało służyć celom
ekspozycyjnym, tj. zaplanowanemu montażowi na-
miotu na klatce schodowej Instytutu im. gen.
Sikorskiego.

Dzisiejsza postać (zbliżona do pierwotnej), jaką
przywróciła dziełu Karen Finch, nie różni naszego
zabytku (pomijając brak jednego płotu) od kilku
znanych tureckich namiotów małego lub średniego
formatu, przechowywanych w zbiorach Budape-
sztu, Lwowa, Skokloster oraz na Wawelu.

Obiekt kompozycyjnie odpowiadający naszemu
należy do Nemzeti Muzeum w Budapeszcie (nr

Do pracy trwającej od kwietnia 1971 do stycznia 1975
zaangażowano jedenaście osób. Same zabiegi - przedsięwzięcie
pioniei-skie na Wyspach Brytyjskich - były konsultowane
z autorytetami tej rangi co Doland King z Victoria and Albert
Museum i Gudran Ekstrand z Livrustkammaren w Sztokhol-
mie, a także ekspertami w zakresie farbowania i oświetlenia.
Wykonano l-utynowe badania fizykochemiczne barwników
i włókna. W uzupełnionej arkadzie wzór został naniesiony na
neutralne pola medalionów metodą patronową; takie rozwią-
zanie było przejawem swego rodzaju puiyzmu konserwator-
skiego, postawy unikania zbyt głębokiej ingerencji w dzieło
sztuki. Karen Finch przygotowała referat na temat tych prac
na kongres konserwatorski w Turynie w r. 1984 'nie wygło-
szony).

12. Namiot - fragment płotu. Budapeszt, Nemzeti Muzeum
(fot. wg Fehera)