Studia Waweliana — 5.1996

Varia
Sieradzka, Ojcumiła: O kilku małopolskich dziełach sztuki z drugiej połowy wieku XV, niegdyś w zbiorach wawelskich

11. Św. Katarzyna, awers skrzydła tryptyku o nie ustalo-
nym pochodzeniu. Muzeum Archidiecezjalne w Krakowie
(fot. A. Wierzba)

czwartych w prawo, trzyma nagie Dzieciątko; przed
nimi klęczy król, którego korona leży u stóp Marii,
za nim widnieją dwaj pozostali królowie; po lewej
stronie obrazu stajenka, w niej widoczna przez okno
postać modlącego się Józefa; głowy Marii i Jezusa
okolone nimbami; szaty postaci utrzymane w tonacji
zieleni, czerwieni, brązu i złota.

św. Piotr, kwatera górna (fig. 9) - apostoł ukazany
w całej postaci, stojący, zwrócony w trzech czwartych
w prawo; na prawym ramieniu wspiera ogromny klucz,
w lewej dłoni trzyma otwartą księgę; wokół głowy nimb;
święty ubrany w zieloną suknię i czerwony płaszcz; tło
u dołu w kolorze szarym, wyżej ciemnoczerwonym.

św. Bartłomiej, kwatera dolna (fig. 9) - święty
ukazany analogicznie do figury apostoła na górnej kwa-

12. Św. Małgorzata, awers skrzydła tryptyku o nie ustalo-
(fot. A. Wierzba)

terze; atrybut, w postaci dużego, wzniesionego w górę
noża, trzyma w lewej ręce, w prawej zamkniętą księgę;
ubrany w niebieską suknię i biały płaszcz.

Św. Paweł, kwatera górna (fig. 10) - stojący, w całej
postaci, zwrócony w trzech czwartych w lewo; w lewej
ręce trzyma, oparty o ramię, miecz, w prawej - zamkniętą
księgę; głowa otoczona nimbem; ubrany w czerwoną
suknię i zielony płaszcz; tło u dołu ma barwę szarą,
wyżej ciemnoczerwoną.

Św. Sebastian, kwatera dolna (fig. 10) - postać
stojąca, ukazana w całości, w trzech czwartych zwró-
cona w lewo; obiema rękami podtrzymuje pęk strzał
- atrybut tej postaci; okryty czerwonym płaszczem,
lamowanym białym futrem; tło jak w kwaterze górnej.