Studia Waweliana — 8.1999

Węcławowicz, Tomasz: Fazy budowy prezbiterium katedry na Wawelu na przełomie wieków XIII i XIV: Kościoły biskupów Muskaty, Nankera i Grota

7. Kraków-Wawel, kościół katedralny, wschodnie zamknięcie chóru,
stan w trakcie konserwacji u schyłku w. XIX (wg Wojciechowski, o.c. )

(fot. I. Krieger)

* * * Adolfa Szyszko-Bohusza relikty wschodniej części

uzupełnione zostały niedawno przez Pianowskiego

Odsłonięte relikty wielobocznie zamkniętego chó- 1 Firleta spektakularnymi odkryciami partii nawowej

ru zalegają pod niemal całym północnym ramieniem i wieżowej. W wyniku badań okazało się, że świąty-

dzisiejszego obejścia. Muskata musiał zatem wybu- nia funkcjonowała równolegle, tuż obok katedralne-

rzyć znaczne partie katedry Hermanowskiej. Być g° kościoła Sw. Wacława, co najmniej do początko-

może nawet pozostawił tylko wieże i kryptę Św. Le- wych lat wieku XIV- Szyszko-Bohusz uznał ją za

onarda. W pobliżu, od wschodu, stał w tym czasie tzw. pierwszą katedrę, a obaj odkrywcy zachodniej części

kościół Św. Gereona - dwuwieżowa bazylika z tran- przypuszczają, że pełniła funkcję „okazałej książęcej

septem i kryptą pod prezbiterium. Odnalezione przez kaplicy pałacowej -J.

23 Pianowski, Z dziejów..., s. 79; Z. Pianowski. Sedes Regni zwaniami Św. Św. Marii Egipcjanki (Św. Gereona?) oraz Feliksa
Principales. Wawel i inne rezydencje piastowskie do połowy XIII w. i Adaukta (N.P. Marii ?) [w:] Festina lente. Prace ofiarowane An-
na tle europejskim, Kraków 1994 (Zeszyty Naukowe Politechniki drzejowi Fischingerowi w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, Kra-
Krakowskiej, Seria: Architektura, Monografia 178), s. 26 i n.; Fir- ków 1998, s. 29-35. Jedynie P. David, Benedictins de 1'orde de
let, Pianowski, Początki..., s. 27—40; Firlet, Pianowski, Ba- Cluny dans la Pologne medievale. Pans 1939, s. 19-23. wysunął
dania..., s. 110-115: Pianowski, Architektura.... s. 61-64; J. Fir- tezę. iż tzw. kościół Św. Gereona był przeznaczony dla benedykty-
1 e t, Z dziejów dwu kaplic pałacowych na Wawelu, znanych pod we- nów i tworzył wraz z katedrą Sw. Wacława tzw. grupę episkopalną.