Studia Waweliana — 8.1999

Sprawozdanie z działalności Zamku Królewskiego na Wawelu w roku 1998

Studia Waweliana
Tom VIII, 1999
PL ISSN 1230-3275

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI
ZAMKU KRÓLEWSKIEGO NA WAWELU W ROKU 1998

1. Uwagi ogólne

Rok 1998 był kolejnym okresem, w którym działalność Insty-
tucji koncentrowała się, obok zadań statutowych muzeum, na pra-
cach konserwatorsko-remontowych oraz pomnażaniu dochodów
własnych. Postępy we wspomnianych działaniach w zamku, prze-
niesionych po zakończeniu prac we wnętrzach na elewacje pn. oraz
zach., pozwoliły ustalić termin zakończenia tego wielkiego przed-
sięwzięcia konserwatorsko-remontowego na r. 1999, w którym do
konserwacji pozostała w zasadzie jedynie część zach. elewacji
skrzydła zach. oraz fasada bramy zamkowej. Podobnie jak w la-
tach poprzednich, znaczną część robót prowadzonych na terenie
wzgórza wawelskiego oraz w oddziale - zamku w Pieskowej Skale
prowadzono z funduszy przekazanych przez Narodowy Fundusz Od-
budowy Zabytków Krakowa oraz Ministerstwo Kultury i Sztuki.
Rozpoczęto jednocześnie przygotowania do podjęcia w roku na-
stępnym prac przy nawierzchni dziedzińca arkadowego. Zainicjo-
wana akcja zbierania funduszy na ten cel zaowocowała uzyskaniem
znaczących wpłat od Grupy Żywiec S.A., Huty im. T. Sendzimira
S.A. oraz Towarzystwa Ubezpieczeń i Reasekuracji WARTA S.A.
Sponsorzy zostaną upamiętnieni płytkami umieszczonymi w na-
wierzchni dziedzińca. Popularyzacji spraw konserwatorskich zwią-
zanych z dziedzińcem służy, opracowany wspólnie z firmą Interac-
tiv, program internetowy, dzięki któremu będzie można dokony-
wać zakupu symbolicznych kamieni dziedzińcowych.

Pomimo utrudnień spowodowanych remontem, na niezmienio-
nym poziomie pozostawał ruch turystyczny. Rozwinięciu i racjo-
nalizacji podlegała działalność gospodarcza instytucji.

Realizując podpisane w latach poprzednich umowy, kontynuowa-
no wykupywanie zabytków ze zbiorów Zamoyskich i Sapiehów. Z de-
pozytu Michała Sapiehy wykupiono wielką misę ze sceną kąpieli Dia-
ny, Polska (?), 2. ćwierć w. XVII, od Jana Zamoyskiego zaś nabyto
obraz Scena dworska, L. E Caulery, około 1600. Dzięki darowi Michała
Sapiehy Zamek Królewski stał się właścicielem cennych pamiątek hi-
storycznych - portretu dziecięcego królewny Izabeli Wazówny, z czasu
około 1566, oraz głowni szabli wielkiego wezyra Kara Mustafy, pocho-
dzącej z wiedeńskiej zdobyczy króla Jana III Sobieskiego.

Dzięki stypendiom Fundacji z Brzezia Lanckorońskich przeby-
wała w Londynie mgr Joanna Winiewicz-Wolska, prowadząca ba-
dania nad zespołem obrazów holenderskich w zbiorach wawelskich,
a w Neapolu dr Ryszard Skowron, który, na zaproszenie Universi-
dad de Autonoma, prowadził badania w Madrycie.

Kontynuowana była współpraca z instytucjami zagranicznymi,
dzięki którym doszły do skutku wyjazdy pracowników Zamku na
Wawelu, a jednocześnie na wzgórzu podejmowaliśmy kolegów z
innych ośrodków muzealnych i uniwersyteckich.

Współpracując z Instytutem Historii Uniwersytetu Jagielloń-
skiego Zamek Królewski był współorganizatorem sesji „Theatrum
ceremoniale na dworze książąt i królów polskich", a wspólnie z Ko-
misją Archeologiczną Oddziału PAN w Krakowie oraz Polską Aka-
demią Umiejętności przygotowano sesję „50-lecie badań archeolo-
gicznych na Wawelu".

Sale wawelskiego Centrum Wystawowo-Konferencyjnego posłu-
żyły do zorganizowania prawie 90 imprez, z których do najważniej-
szych należały: spotkanie konserwatorów poświęcone pracom prowa-
dzonym w kaplicy Świętokrzyskiej, posiedzenie Sejmowej Komisji
Kultury i Środków Masowego Przekazu oraz Polsko-Białoruskiej Ko-
misji Konsultacyjnej zwązane ze wspólnym dziedzictwem kulturowym.

W ramach upowszechniania w Muzeum technik informatycznych ze-
spół wawelskich pracowników opracował teksty do multimedialnego al-
bumu Wawel. Wzgórzewawelskieprzedwiekamii obecnie, wydanego przez
poznańską firmę Impresja. Do komputerowej bazy danych wprowadzano
część bibliografii Wawelu oraz kontynuowano tworzenie komputerowego
katalogu wycinków prasowych. W formie elektronicznej (www) były pu-
blikowane informatory wawelskie. Na potrzeby administracji, Biura Ob-
sługi Turystów oraz kas zainstalowano lokalną sieć UNIX.

Rozwijana wymiana wydawnictw z polskimi i zagranicznymi
muzeami wzbogaciła wawelską bibliotekę o 209 publikacji krajo-
wych oraz 78 przysłanych z zagranicy. W rewanżu przesłano 275
egzemplarzy wydawnictw Zamku Królewskiego.

Z początkiem roku zrezygnował z pracy mgr inż. Andrzej Lo-
renz, pełniący funkcję wicedyrektora ds. administracyjnych.
26 kwietnia zmarł prof. dr Alfred Majewski, wieloletni dyrektor
Kierownictwa Odnowienia Zamku Królewskiego na Wawelu, ini-
cjator i wykonawca wielu przedsięwzięć konserwatorskich na wzgó-
rzu wawelskim i w zamku w Pieskowej Skale.

2. Działalność naukowo-badawczą i publikacje
2.1. Muzeum

W okresie sprawozdawczym sporządzono 589 kart naukowych
muzealiów. Uzupełniano dokumentację fotograficzną, która objęła
ponad 95% zbiorów.