Studia Waweliana — 8.1999

Czyżewski, Krzysztof J.; Walczak, Marek: Z badań nad gotycką katedrą w Krakowie

Niestety, w obu przypadkach trudno rekonstruować pier-
wotne zastosowanie detali.

Kilka spośród opisanych w Inwentarzu Odrzywol-
skiego fragmentów architektonicznych wmurowano
w budynki na Wawelu i dzięki temu dostępne są do dziś.
Szczególne miejsce wśród nich zajmuje późnogotycka,
bogato dekorowana, lecz silnie zniszczona płyta,
wzmiankowana w literaturze jako fragment nagrobka
biskupa Jana Rzeszowskiego (fig. 42-43). Tezę tę jako
pierwszy postawił Feliks Kopera, rozpoznając na pły-
cie przedstawienie Zwiastowania oraz parę aniołów pod-
trzymujących herb Półkozic78. Późniejsi badacze przy-
jęli ten pogląd; różnią się jednak co do odczytu widocz-
nej na płycie sceny, widząc w niej przedstawienie czte-
rech aniołów79. Ze względu na brak dostatecznego omó-
wienia w literaturze przedmiotu, jej wysoką wartość ar-
tystyczną oraz interesujący program ikonograficzny za-
sługuje ona na publikację. Trudno zgodzić się z dotych-
czasowymi rozpoznaniami ikonograficznymi. Pośrod-
ku widnieją szczątki tarczy herbowej zwieńczonej infu-
łą podtrzymywanej przez dwa anioły. Z powodu całko-
witej niemal rujnacji tarczy herbowej rozpoznanie
umieszczonego na niej godła jest skazane na niepowo-
dzenie. Po bokach umieszczone są postacie siedzące,
w tak zaawansowanym stopniu zniszczone, że właści-
wie niemożliwe do jednoznacznej rekonstrukcji. Brak
jednak przesłanek jakoby miała to być grupa Zwiasto-
wania. Pewne szczegóły pozwalają sugerować, że ujęta
profilowo lub w trzech czwartych postać z lewej strony
przedstawia duchownego (doskonale widoczny jest nie-
zwykle szeroki rękaw - najpewniej komży, opadający
fałdami z lewej ręki podtrzymującej niegdyś księgę)80.
Natomiast postać z prawej strony ukazywała, być może,
osobę świecką co można wywnioskować z krótszej sza-
ty, odsłaniającej nogi powyżej kostki. Skrajna, stojąca
postać z prawej strony przedstawia zapewne św. Wacła-
wa, jak na to wskazuje zbroja rycerska, mitra książęca
na głowie i proporzec w prawej ręce (fig. 43). Płyta
w obecnym stanie sprawia wrażenie kompozycji w ty-
pie fryzu. Fatalny stan zachowania nie pozwala jednak
w tej chwili na bliższe ustalenie jej funkcji i przezna-
czenia.

78M. i S. Cerchowie, F. Kopera, Pomniki Krakowa, Kra-
ków, Warszawa 1904, s. 96; tezę tę przytacza ostatnio, jednakże bez
ustosunkowania się do niej: P. Mrozowski, Polskie nagrobki go-
tyckie, Warszawa 1994, kat. II 49, s. 267.

79KZSP 4: Miasto Kraków, cz. 1: Wawel, s. 141; biogram Jana
Rzeszowskiego PSB, s. 78 (por. przyp. 45).

80 Takie szerokie rękawy są charakterystyczne dla komż, w któ-
re odziani są liczni duchowni fundatorzy przedstawiani na późno-
gotyckich obrazach; por. J. Gadomski, Gotyckie malarstwo tabli-
cowe Małopolski 1500-1540, Warszawa-Kraków 1995, fig. 226-
229.

40. Rysunek detali gotyckich, karta ze Szkicownika
S. Odrzywolskiego. Muzeum Architektury we Wrocławiu

41. Rysunek detalu późnogotyckiego, fragment karty
ze Szkicownika S. Odrzywolskiego.
Muzeum Architektury we Wrocławiu