Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 6.1999

Woziński, Andrzej: Z rozważań nad Hansem Brandtem

Andrzej wpisanych w półkole, znany jest z dwu obrazów z ok. 1450 r. Rogera van
Woziński dej- Weyden: Opłakiwanie Chrystusa (Galeria Uffizzi we Florencji) i Maria
w asyście czterech świętych (Stadelsches Kunstinstitut we Frankfurcie nad
Menem). Oczywiste są wskazane przez B. Tuchołkę związki św. Jerzego w
Gdańsku z obrazem z lat około 1432-1435 r. (National Gallery of Art
w Waszyngtonie) przypisywanym Robertowi Campin lub Rogerowi van
der Weyden. W obrazie tym, tak jak w dziele w Dworze Artusa, św. Jerzy
przedstawiony jest na wspiętym rumaku, na tle pejzażu z sylwetą miasta
i zamku, kompozycję z obu stron zamykają skały pochylające się do
wewnątrz. Schemat ten został powtórzony na miedziorycie brugijskiego
anonima z lat około 1475-1500: Mistrza FVB. Sztych ten był zapewne
znany Brandtowi, za czym przemawia nie tylko ogólna kompozycja, lecz
również detale zbroi, m.in. pancerne trzewiki z długim zakrzywionym
czubkiem oraz frontalnie do widza zwrócona głowa świętego. Bardzo
zbliżone wyobrażenie św. Jerzego z rozwianą szarfą, na wspiętym
wierzchowcu widnieje na burgundzkiej chorągwi z około 1475 r. (Altes
Zeughaus w Solothurn), wykonanej - jak się ostatnio przyjmuje - według
projektu niderlandczyka Jeana Hennecarta.
Jak widać zatem, czas powstania prac, w których doszukuję się związ-
ków stylistycznych z rzeźbami przypisywanymi Hansowi Brandtowi,
stanowi jeszcze jeden argument przeciwko tezie doktora Mrozowskiego,
jakoby gnieźnieńską płytę należało datować na początek XVI w. Jej styl
tkwi zdecydowanie w latach osiemdziesiątych XV w. Z drugiej strony, me
znajduję przesłanek, które mogłyby wskazywać, że płyta powstała na
początku XVI w., lecz nawiązuje do stylistyki lat osiemdziesiątych XV w.,
czy stanowi nieco spóźniony przejaw jej recepcji.