Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Editor]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Editor]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 6.1999

DOI article:
Kowalska, Helena: Uwagi na marginesie eseju o kolekcjonerstwie gdańskim
DOI Page / Citation link:

Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext

3. Anton Molier Święty Szymon, 1590 r. (lub 1595).
Dawniej Stadtmuseum w Gdańsku
Bardzo ważnym źródłem ikonograficznym, potwierdzającym bezspor-
ne autorstwo Moliera postaci apostołów, jest archiwalne zdjęcie prze-
chowywane w Muzeum Narodowym. Przedstawiony jest na nim św.
Szymon (il. 3) na tle niszy ze swoimi atrybutami: księgą i piłą na której
widoczna jest ciemna spleciona sygnatura malarza, nad nią data 1590 lub
1595. Poniżej sygnatury Moliera, białą farbą pisano: „renovat. [słabo
czytelne] nazwisko Jan S... lub Joh. S... 1776". W środkowej części obrazu
widoczne są wyraźne zmycia szat apostoła. W końcowej konkluzji można
powiedzieć, że obrazy Moliera przeszły dwie niefortunne konserwacje,
pierwszą w roku 1776, być może związaną z przeniesieniem obrazów
z Pieniążkowa do Nieżywięca, i drugą w ostatnim dwudziestoleciu
XIX w., kiedy to płótna pelplińskie zostały obcięte do 1/3 swojej wiel-
kości. Zachwiane tym proporcje spowodowały, że postacie apostołów
„rozsadzają" ramy obrazów, sprawiają wrażenie niemieszczenia się
w przeznaczonych dla nich ramach. Z całą pewnością przyjąć możemy
dane z muzealnego inwentarza, również dla płócien pelplińskich.
Jeden z działów wystawy poświęcony został Dworowi Artusa. Pokaza-
no tam intrygujący obraz Domenica Quaglia z 1833 r. ukazujący z niezwy-

Kolekcjo-
nerstwo
gdańskie