Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 32.1988

Starożytność
Zdrojewska, Wanda: Attyckie odważniki z delfinem i półksiężycem

23. 1/6 miny. Ateny. 2 poi. IV w. p.n.e. Ołów. Muzeum Narodowe w Warszawie. Nr inw. 142754 MN

można by przypuszczać, że obiekt pochodzi z ostatnich lat V w. p.n.e. Okalająca jednak lico ramka
umożliwia przesunięcie datowania na IV w. p.n.e. Opisany zabytek potwierdza więc nasze przy-
puszczenia o nierespektowaniu dekretu Teisamenosa, świadcząc niezbicie o tym, iż w IV w. p.n.e.
były nie tylko używane, lecz również produkowane odważniki cięższe od normy solońskiej.
Występujący na obiekcie stempel przypomina godło rzymskiego rodu Antestiuszy, znane z dena-
rów z około 174 r. p.n.e.121 Stempel odciśnięty w tym czasie przez rzymskiego urzędnika wskazuje
na wykorzystanie miernika wagi w ateósko-rzymskich kontaktach handlowych w 1 ćwierci
II w. p.n.e. Biorąc pod uwagę tak późny stempel, można słusznie przypuszczać, że ciężarek nie
był używany od początku IV w. p.n.e., lecz wykonano go raczej w 2 połowie stulecia. Należy
jeszcze zwrócić uwagę na fakt posługiwania się obiektem w II w. p.n.e. na obcym terenie. Nie
oznacza to, naszym zdaniem, że w tym czasie w Atenach miały zastosowanie ciężarki z półksię-
życem. Raczej jesteśmy skłonni podtrzymywać tezę, iż w ciągu II w. p.n.e. zostały one wyparte
przez odważniki drachmowe122. Tak późne użycie miernika wagi, notabene poza granicami
kraju, może być przypadkiem jednostkowym.

Wszystkie odważniki z połową półksiężyca z kolekcji warszawskiej mają wartość 1/8 miny,
różnią się tylko standardami.