Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 32.1988

Sprawozdania z badań archeologicznych i wykopalisk
Makowiecka, Elżbieta: Sprawozdanie z sezonu badawczego w Kellii w Egipcie - 1984

Elżbieta Makowiecka

SPRAWOZDANIE Z SEZONU BADAWCZEGO W KELLII

W EGIPCIE —1984

К

JJiL^ampania wykopaliskowa w Kellii 1984 r.1 przebiegała odmiennie niż w innych sezonach,
skoncentrowano się bowiem na jednym tylko obiekcie — komie nr 45, w obrębie osiedla mo-
nastycznego Qusur el-Izeila.

Już podczas badań powierzchniowych w 1981 r.2 można było stwierdzić, że obiekt ten obie-
cuje wiele niespodzianek, a poziom zachowania murów pozwoli na odkrycie niemal kompletnych
wnętrz (il. 1).

Odcinek prac, który chcę obecnie scharakteryzować — był bowiem mnie powierzony —
obejmował część niezupełnie typową, mianowicie północno-zachodni narożnik dziedzińca.
Było to w pewnej mierze odstępstwo od ogólnych założeń — wynikających z trudności technicz-
nych — o nieeksplorowaniu dziedzińców obiektów zachowanych do znacznej wysokości, wypeł-
nisko dziedzińca składa się bowiem w takich wypadkach z tysięcy ton jałowego piasku. Jednakże
w wypadku komu 45 zabudowa wzmiankowanego fragmentu dziedzińca okazała się niezwykle
interesująca. Budowla, dla której podjęto badania w tym rejonie, zostanie szczegółowo omó-
wiona poniżej, obecnie pragnę scharakteryzować jej sąsiedztwo, pozostające w bezpośrednim
i pośrednim z nią związku.

Przede wszystkim należy zaznaczyć, że zabudowa monasteru 45 uległa w ciągu swych dziejów
znacznym przemianom. Nie tylko wzbogaciła się o dwa duże obiekty extra muros — budynek
kościoła na południu oraz wieżę mieszkalną (qasr) na północy (ił. 2), lecz także uległa prze-
budowie w swej części zasadniczej, tzn. w północno-zachodniej partii mieszkalnej.

W okresie początkowym część mieszkalna nie różniła się niczym od ogólnego schematu
monasterów w Kellii. W narożniku północno-zachodnim dziedzińca znajdowały się wówczas
jedynie schody wiodące na dach monasteru, biegnące wzdłuż północnego muru zewnętrznego.
Wejście w obręb monasteru mieściło się w przeciwległym, północno-wschodnim narożniku,
w osobnym przedsionku (pomieszczenie nr 33), które to usytuowanie znajduje liczne analogie
na terenie innych monasterów kelijskich (il. 3).

Pierwsza zmiana, którą należy odnotować, polegała właśnie na pojawieniu się wbudowanego