Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 32.1988

DOI issue:
Starożytność
DOI article:
Zdrojewska, Wanda: Odważnik prywatny ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie
DOI Page / Citation link:

Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext
9. Odważnik. Korynt. Około 250 r. p.n.e. Glina. Wg Davidson, jw.,

tabl. 75

na ciężarkach z Koryntu jest pozbawione wylewu62. Dodajmy, iż wymieniany wyżej ciężarek
z agory ateńskiej przybiera kształt naczynia z wylewem, podobnego do amfory gospodarczej
wyobrażonej na 1/3 statera attyckiego z kolekcji warszawskiej63. Z kolei ciężarek znaleziony
w tabernie w Koryncie otrzymał formę naczynia bez wylewu, o brzuścu prosto uciętym64.

Zabytek z warszawskiej kolekcji ma kształt analogiczny do stożka korynckiego, odciśnięto
zaś na nim naczynie bez wylewu. Przeto wydaje się słuszna sugestia, że omawiany obiekt został
wykonany na terenie Koryntu. Ustalenie proweniencji umożliwia umieszczenie odważnika
wśród młodszych w zespole ciężarków z interesującymi nas stemplami. Bardzo prawdopodobne,
iż pochodzi on z około 250 r. p.n.e.

Kończąc rozważania, należy raz jeszcze podkreślić ogromną wartość ciężarka ze zbiorów
Muzeum Narodowego w Warszawie. Dzięki niemu znalazła potwierdzenie hipoteza, że gliniane
stożki pełniły funkcję mierników wagi. Przeważenie obiektu i przypisanie go właściwej normie
wagowej pozwoliło na korektę dotychczasowego datowania analogicznych zabytków. Znajo-
mość z autopsji przedmiotu należącego do zespołu, który budził wiele kontrowersji, umożliwiła
właściwe — jak się wydaje — odczytanie stempli.