Rocznik Historii Sztuki — 16.1987

Spis treści

SPIS TREŚCI

Anna Boczkowska: Dawid i Betsabe. Idea zwycięstwa i zbawienia w treściach nagrobka Kazimierza Jagiellończyka

Wita Stwosza................................... 5

David and Bathsheba. The Idea of Victory and Salvation in the Contents of the Tomb of Casimir Jagellon by

Wit Stwosz.................................... 35

Kinga Szczepkowska-Naliwajek : Późnogotycka plastyka złotnicza w Prusach Królewskich......... 39

Spàtgotische Goldschmiedeplastik im kóniglichen Preussen. Zusammenfassung.............. 66

Jadwiga Bednarska: Z dziejów polskiej ilustracji panegirycznej 1 polowy XVII wieku — problematyka formalna . . 69

Polish Panegyric Illustrations. First Half of the !7th Century — Formai Problem. Summary........ 121

Mariusz Karpowicz: Uwagi o aplikacjach na obrazy i o roli sreber w dawnej Rzeczypospolitej....... 123

Remarks on Apliques to Pictures and the Role of Silver in the Former Republic. Summary....... 157

Stanisław Kobielus: Wątek Emmanuela w dekoracji monumentalnej kościoła opackiego w Krzeszowie..... 159

Das Motiv des Emmanuel in der Monumentalen Dekoration der Abteikirche im Krzeszów. Zusammenfassung ... 211

Polacy na XXV Międzynarodowym Kongresie Historii Sztuki w Wiedniu................ 213

I Sekcja: Wiedeń a rozwój metodologii historii sztuki

Jan Białostocki: Praktyka muzealna i myślenie historyczne w rozwoju szkoły wiedeńskiej......... 215

Sergiusz Michalski: Postawa metodologiczna wiedeńskiej szkoły historii sztuki w latach dwudziestych i trzydziestych 221

III Sekcja: Problemy i metody klasyfikacji

Adam S. Labuda: Jednostka i kolektyw w badaniach nad sztuką późnośredniowieczną......... 231

Alicja Karłowska-Kamzowa: Malarstwo gotyckie Europy środkowowschodniej. Zagadnienie odrębności regionu. 237
Barbara Dąb-Kalinowska: Upadek tradycyjnych regionów artystycznych i szkół w rosyjskim malarstwie ikonowym

XVII wieku.................................. 249

IV Sekcja: Dostęp do dzieł Sztuki: Skarbce, salony, wystawy, „muzea"

Andrzej Ryszkiewicz: Muzea i wystawy w Polsce w latach 1760-1830 ............... 253

Maria Poprzęcka: Publiczność polska wobec obrazów ukazujących dzieje Polski............ 257

Tadeusz Chrzanowski: Kościół jako muzeum i muzeum w kościele................ 263

VII Sekcja: Wiedeń a barok europejski

Juliusz A. Chrościcki: „Viae Regiae" w środkowowschodniej Europie w XVII i XVIII wieku........ 267

Adam Miłobędzki: Wiedeńskie kościoły centralno-podłużne a późnobarokowa architektura ziem polskich . . . 283

Konstanty Kalinowski: Centrum i peryferie — Wiedeń a sztuka śląska XVIII wieku........... 295

Andrzej J. Baranowski: Tradycja średniowiecza w późnobarokowej architekturze sakralnej krajów Europy środ-
kowej ................................ .... 301

Tadeusz Stefan Jaroszewski: Wiedeńskie atelier Fellner & Helmer i Polska.............. 311

IV Grupa Robocza: Najnowsze rezultaty badań i zamierzenia badawcze

Adam Małkiewicz: Historia sztuki w Polsce a „wiedeńska szkoła historii sztuki" . ....... 331

Spis ilustracji..................................... 337