Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 32.1988

DOI issue:
Starożytność
DOI article:
Zdrojewska, Wanda: Attyckie odważniki z delfinem i półksiężycem
DOI Page / Citation link:

Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext
po 403 r. p.n.e. Lico okala jednak wyraźna ramka. Na jej podstawie można datować zabytek
na IV w. p.n.e.

Ostatni ciężarek z warszawskiej kolekcji jest również bez legendy (il. 32)131.

Odważnik waży obecnie 69 g, uszkodzenia jednak wskazują, że pierwotnie był cięższy. Należy
przeto przypuszczać, że przedstawiał on wartość 1/8 miny standardu 138. Na uwagę zasługuje
okalająca lico ramka. Na podstawie tej przesłanki można datować zabytek na IV w. p.n.e. Przyj-
mując za drugie kryterium normę, jesteśmy skłonni ograniczyć się do 2 połowy IV w. p.n.e.

Zaprezentowane odważniki z warszawskiej kolekcji są cennym materiałem do badań attyckich
mierników wagi z symbolami. Ciężarek z delfinem standardu 92132 stanowi dowód, że zmiana
podstawowej jednostki wagi ze statera na minę nastąpiła na początku V w. p.n.e. Ustalenie tej
daty, której nie wyznaczył dotychczas żaden z autorów zajmujących się ciężarkami wagowymi,
okazało się możliwe dzięki zabytkowi z Muzeum Narodowego w Warszawie. Dużą wartość
przedstawia również 1/6 miny z półksiężycem standardu 150133. Należy ona do wyjątków,
gdyż w zasadzie odważniki z tym symbolem odpowiadają tylko dwu standardom: 105 i 112.
Co więcej, różni się od pozostałych kształtem — płytka jest trapezoidalna. Wymieniony zabytek
m.in. umożliwił wysunięcie tezy o związku formy płytki ze standardem. Aczkolwiek zagadnienie
to nie mogło być obecnie wyczerpująco opracowane, musi być brane pod uwagę w toku dalszych
badań nad odważnikami. Interesujący jest także zabytek zawierający stempel z wizerunkiem
psa134, był bowiem użytkowany jeszcze w 1 ćwierci II w. p.n.e., podczas gdy już w III w. p.n.e.
w zasadzie ciężarki z półksiężycem zostały wyparte przez odważniki drachmowe. Gdyby nie ów
stempel, nie mielibyśmy bezspornego dowodu na wyjątkowo późne użytkowanie attyckiego
miernika wagi z półksiężycem w kontaktach handlowych z Rzymem.

Omówione odważniki ze zbiorów warszawskich potwierdzają nasze wcześniejsze przypuszcze-
nia o nieprzestrzeganiu dekretu Teisamenosa. Można też na nich prześledzić zróżnicowanie
i brak w niektórych przypadkach legend, których analiza pozwoliła uprzednio na ustalenie
pewnych kryteriów chronologicznych. Odważnik z delfinem datowany na podstawie ramki
na 2 połowę IV w. p.n.e. potwierdza słuszność wysuniętej przez nas wcześniej hipotezy o wprowa-
dzeniu w tym czasie rozwiniętej formy legendy wagowej135. Zaprezentowane zabytki są świadect-
wem słuszności tez wysuniętych na podstawie innych źródeł archeologicznych. Chodzi tu m.in.
o oznaczanie wyrobów pentagramem od końca V w. p.n.e. przez IV w. p.n.e.

Na zakończenie wypada jeszcze podkreślić ważne ustalenie, które było możliwe dzięki ana-
lizie ciężarków z półksiężycem. Udało się mianowicie wyjaśnić nie rozstrzygnięty do tej pory
problem popularności niektórych odważników drachmowych (didrachmy, tetradrachmy). Można
ją było wytłumaczyć jedynie zapotrzebowaniem na konkretne nominały, używane jako dokładki
do wagi.