Muzeum Narodowe <Breslau> [Hrsg.]; Muzeum Śla̜skie <Breslau> [Hrsg.]
Roczniki Sztuki Śląskiej — 17.1999

Chrzanowski, Tadeusz: O kilku srebrnych tabernakulach śląskich

O kilku srebrnych tabernakulach śląskich

2. Nysa, kościół św. Jakuba. Figura św. Anny Samotrzeć, ok. 1500 r., fragment ołtarza srebrnego. Fot. T. Chrzanowski

ków ustalić autorstwa tego dzieła, które wiąże się z
najlepszym okresem rozkwitu nyskiego złotnictwa21. Być
może znajdują się na nim punce złotnicze, ale są do-
brze zakamuflowane i może natrafi się na nie kiedyś w
przyszłości, na przykład podczas jakichś prac konser-
watorskich. Obecnie można snuć tylko domysły, że ów
tron jest być może dziełem Marcina Vogelhunda, złot-
nika nyskiego czynnego w latach 1699-174122.
W tymże samym kościele pod wezwaniem św. Ja-
kuba przechowywany jest drugi jeszcze tron na mon-
strancję, mniejszy i mniej okazały od poprzedniego, ale
nie ustępujący mu doskonałością wykonania. Niestety
i on nie został dotychczas autorsko zidentyfikowany i

jedynie na podstawie cech stylistycznych datowany jest
na około 1700 r. Wiadomo jednak, skąd pochodzi, znaj-
dują się bowiem na nim cechy miejskie Augsburga23.
Jest to nisza, którą wewnątrz ozdabia trybowana uskrzy-
dlona główka z podwieszonym festonem. Obramowa-
nie jest stosunkowo wątłe: podstawa ujęta w formie
dwóch podtrzymujących całość przyklękających anio-
łów. Po bokach dwie postacie alegoryczne (personifi-
kacje cnót?), w zwieńczeniu ze splotów akantu wychy-
la się (zdekompletowana) grupa Boga Ojca i Gołębicy
Ducha Świętego.
Trzecie zachowane w Nysie dzieło to szafka wień-
cząca tabernakulum ołtarza głównego w kościele poje-