Studia muzealne / Muzeum Narodowe w Poznaniu — 3.1957

Ostrowska-Ke̜błowska, Zofia: Studia nad portretami Olgi Boznańskiej
Zofia Ostrowska-Kębłowska

STUDIA NAD PORTRETAMI OLGI BOZNANSKIEJ1

Olga Boznańska, urodzona 15 kwietnia
1865 r. w Krakowie2, była córką Adama
Boznańskiego, inżyniera, który studia swe
odbywał w Wiedniu i we Francji, oraz
Eugenii Mondan, Francuzki. Od roku 1872
—73 rodzice Olgi mieszkają na stałe
w Krakowie i tu uczy się ona rysunków
u Kazimierza Pochwalskiego oraz malar-
stwa u Piotrowskiego, Lipińskiego i na
kursach Baranieckiego.
W październiku 1886 roku wyjechała na
studia do Monachium, gdzie wstąpiła do
prywatnej szkoły Karola Kricheldorfa,
u którego uczyła się dwa lata. Przez krót-
ki czas była również uczennicą Wilhelma
Durra i Pawła Nauena. Od roku 1889 prze-
bywa częściowo w Krakowie. W r. 1892
przyjeżdża na stałe do Monachium i tu
pracuje samodzielnie aż do r. 1898. W tym

czasie wyjeżdża dla pogłębienia studiów
do Wiednia, Berlina i Paryża3. Od począt-
ku pobytu w Monachium umieszcza Boz-
nańska swe obrazy na wystawach nie tyl-
ko w Monachium, ale również Berlinie,
Dreźnie, Dusseldorfie, Wiedniu. W roku
1898 przenosi się na stałe do Paryża; wy-
stawia tam jednak już począwszy od roku
1896 w salonie Societe Nationale des
Beaux-Arts na Polu Marsowym, otrzymu-
jąc w r. 1901 godność członka tego towa-
rzystwa. Urządza również szereg wystaw
samodzielnych i umieszcza swe obrazy
na różnych wystawach polskich i zagra-
nicznych.
W roku 1934 otrzymuje Boznańska pol-
ską nagrodę państwową.
Umarła zapewne w roku 1940 w Pa-
ryżu4.

Od roku 1872—73, gdy Boznańscy spro-
wadzili się do Krakowa — obie ich córki
uzyskały możliwości kształcenia się: Iza
w dziedzinie gry fortepianowej, Olga na-
tomiast, zdradzająca talent malarski, już
w wieku lat kilkunastu uczyła się rysun-
ku i malarstwa.
Jakkolwiek bardzo niewiele wiemy
o tym najwcześniejszym okresie, jedno
można stwierdzić napewno: że Boznańska
traktowała swe studia malarskie bardzo
poważnie. Nie było to tylko — należące

wówczas do dobrego tonu — uzupełnia-
nie wykształcenia młodej panny, ale grun-
towna nauka, zarówno w dziedzinie ry-
sunku u znanego i dobrego artysty Kazi-
mierza Pochwalskiego, jak później malar-
stwa na kursach Baranieckiego. Według
relacji znajomych Boznańskiej, już w tym
okresie, choć rzadko, umieszczała ona swe
prace na wystawach5. Ponieważ prace te
prawie w ogóle nie zachowały się, stąd
o zasobie wiedzy malarskiej i umiejętno-
ściach młodej adeptki sztuki sądzić można