Studia Waweliana — 8.1999

Czyżewski, Krzysztof J.; Walczak, Marek: Z badań nad gotycką katedrą w Krakowie

23. Kraków, skarbiec katedry, widok wnętrza
ku południowemu-wschodowi (fot. S. Michta)

zapewne z 4. ćwierci wieku XVI [sic!]44. Według Zbignie-
wa Pianowskiego w stuleciu XIV i XV funkcję zakrystii
i skarbca pełniła kaplica Św. Małgorzaty oraz „przypusz-
czalnie inne pomieszczenie (wieża mieszkalna) przybu-
dowane do północno-wschodniego narożnika kościoła"45.
W pierwszej fazie, datowanej w przybliżeniu na 2. połowę
wieku XIV, była to prostokątna, piętrowa (być może pod-
piwniczona) wieża mieszkalna o wymiarach zbliżonych
do wieży Duńskiej, wbudowana w lukę powstałą przez
rozebranie odcinka muru obronnego. Ścianą południową
łączyła się z kaplicą Św. Małgorzaty. Zapewne ta ceglana
budowla, ozdobiona szczytami od strony wschodniej i za-
chodniej, została gruntownie przebudowana w latach 1481-
1500 poprzez likwidację podziału wewnętrznego, doda-
nie nowych sklepień i kamiennej okładziny zewnętrznej
oraz przemurowanie szczytu wschodniego46. Budynek ten
wzniesiono przypuszczalnie na miejscu wyburzonego
w wieku XIV muru obronnego, którego fundament być
może zachował się pod posadzką dzisiejszego skarbca4 .
Bolesław Przybyszewski zrelacjonował, na podstawie ar-
chiwaliów, historię sporu o zapłatę za budowę skarbca po-
między Hanuszem Blatfussem a jego pomocnikiem Ottą
oraz postawił pytanie o to, kto prowadził prace budowlane

45 Z. Pianowski, Z dziejów średniowiecznego Wawelu, Kra-
ków 1984, s. 157.

46 Z. Pi ano wski, Wawel obronny. Zarys przemian fortyfikacji
grodu i zamku krakowskiego w. IX-X1X, Kraków 1991. s. 86 (Bibl.
Waw. 8).

^Ibidem, s. 65.

24. Kraków, skarbiec katedry, rzut na poziomie przyziemia,
fragment planu katedry, S. Odrzywolski, 1888.
Kraków, Archiwum Państwowe

25. Kraków, skarbiec katedry, rzut na poziomie drugiej
kondygnacji okien - fragment planu katedry, S. Odrzywolski,
1888. Kraków, Archiwum Państwowe