Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 1.1992

Żankowski, Ryszard: Malowidła ścienne na zachodniej ścianie Dworu Artusa w Gdańsku i ich restauracja w 1991 roku

3. Dwór Artusa w Gdańsku. Górna część wnęki w Ławie św. Reinholda z zachowanymi
fragmentami malowidła Scena turniejowa (?). Stan przed konserwacją w 1991 r.

• Już po wyschnięciu tynku wzbogacono efekty plastyczne malowidła
Trójca Święta i "sceny rajskie", wprowadzając złocenia dekoracyjnych
detali (lamówki draperii, brosze spinające szaty, diademy, słońce, a tak-
że srebrzone księżyc i gwiazdy). Złocenia wykonano folią w płatkach
na wytrawę olejną (mikstion). W niektórych miejscach na folii
wykonano detale jubilerskie farbą olejną (lub tłustą temperą) - perły na
diademie i lamówkach, "twarz" słońca.

• Oba malowidła posiadają więc cechy grisaille'owego fresku wykonanego
na ciemnym kolorowym tynku, z wykończeniem w technice sgraffito.
Mniejsze malowidło nie posiada złoceń, wykonano je na tynku

założonym w jednej dniówce. Elementy techniki sgraffito występują tu
w większym zagęszczeniu, przeplatając się ciasno z dobrze widocznym
głęboko rytym rysunkiem. Anegdotyczną ciekawostką jest wtórne pochod-
zenie liściastej gałązki osłaniającej nagość Ewy w scenie Grzech pierzuorodny.
Element ten nie posiada swego rysunku wgłębnego - wolno więc sądzić, że
gałązki nie było w projekcie rozrysowanym na kartonie, w przeciwieństwie
do gałązki trzymanej przez Adama, której kontury zostały odciśnięte w mok-