Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 1.1992

Chodyński, Antoni Romuald: Życie codzienne w gdańskim Dworze Artusa w XV-XVI wieku

Antoni Romuald Chodyński

Zycie codzienne
w gdańskim Dworze Artusa
w XV-XVI wieku

Inaczej było tu przed laty!

Wrzątkiem uczt kipiał Dwór Artusa;

Huczały pieśni i wiwaty,

Lamp płomień złocił biel obrusa
[...]

Dziś jeszcze pewnie kiedy blada
W gotyckich oknach pełnia błyszczy.

Błądzi po sali dusz gromada ...

Romantycznie, nostalgicznie i nutą dramatyzmu brzmią strofy
wiersza z końca XIX w. Wiktora Gomulickiego, który, jak wielu jemu podob-
nych, podczas pobytu w Gdańsku odwiedzał Długi Targ i wspaniały gmach
tego miasta. Osobistości życia politycznego i zwykli ludzie przybywający do
Gdańska w różnych interesach, niemal wszyscy, począwszy od monarchów
i książąt, na rzeszy kupców i wędrowców przyjeżdżających na doroczne targi
dominikańskie skończywszy, podziwiali gmach Dworu. Nie każdy miał je-
dnak szczęście dostać się do jego wnętrza.

Podejmującemu, z wielu względów interesujący temat życia codziennego
w gdańskim Dworze, trudno jest odkryć nieznaną dotąd kartę jego dziejów.
O Dworze pisało wielu autorów niemieckich i polskich, a podstawową i do
dziś aktualną monografią pozostaje nadal praca Paula Simsona,
opublikowana w gdańskiej oficynie Theodora Bertlinga w 1900 r.\ Jednak
przy odrobinie szczęścia udało się w bogatych gdańskich źródłach archiwal-
nych natrafić na zapomniane lub nie znane dotąd fakty.

' P. Simson Der Artushof in Danzig i ind seine Briiderschaften die Banken, Danzig 1900; - W. Helweg Die vier
gotischen Original-Stechzeuge des Artushof es zu Danzig, [w:] "Weichselland" 37: 1938, 3 H., s. 53-55; - M. Bogucka
Zycie codzienne w Gdańsku, wiek XVl-XVll, Warszawa 1967; - Z. Jakrzewska-Śnieżko, Dwór Artusa w Gdańsku
"Seria Graficzna" 7, Poznań-Gdańsk 1972; - B. Mieszkowski Wśród okruchóro gdańskiej historii "Rocznik
Gdański" z. 1, s. 141-149. O zbrojach turniejowych zawieszonych nad Ławą Bractwa św. Reinholda:
F. Ścibałło Późnogotycka zbroja turniejowa iu zbiorach wawelskich., "Studia do dziejów Wawelu" 3: 1968, s. 335-361;
- Z. Fuiński Uwagi o wawelskiej zbroi turniejowej, "Studia do dziejów Wawelu" 28:1991, s. 423-438.