Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 1.1992

Żankowski, Ryszard: Malowidła ścienne na zachodniej ścianie Dworu Artusa w Gdańsku i ich restauracja w 1991 roku

5. Dwór Artusa w Gdańsku. Malowidło Trójca Święta, Stworzenie Ewy, Grzech pierworodny. Stan po

konserwacji w 1952 r.

zniszczone. Powstały liczne ubytki tynku, zniszczenia powiększone też
zostały przez wodę dostającą się swobodnie do muru i tynku.

Prace restauratorskie wykonały w 1952 r. Pracownie Konserwacji
Zabytków w Gdańsku. Podklejono pęcherze tynku i założono nowe łaty.
Odtworzono na kitach zniszczone fragmenty malowideł. Wykonano tez
liczne przemalowania oryginalnych partii fresków, szczególnie w miejscach
przecierek. W efekcie tych nieudanych prac rekonstrukcyjnych (autor Piotr
Zyngiel) nastąpiło poważne zniekształcenie wartości formalnych obu
malowideł (ił. 4-5). Rekonstrukcje wykonano przypuszczalnie na podstawie
przedwojennych zdjęć. W mniejszym malowidle zwraca uwagę fakt odtwo-
rzenia pióropusza w hełmie. W większym malowidle zagubiono gdzieś sowę
(przemalowana na kamień), dowolnie też przemalowano liście rajskiej
jabłoni.

Przy malowidle Scena turniejowa (?) nie wykonywano prac konser-
watorskich. Podczas wzmacniania spękanej ściany zachlapano po-
wierzchnię malowidła strugami mleczka cementowego, wtłaczanego pod
ciśnieniem w szczeliny w murze. W dolnej części ściany założono wielką łatę
tynkową.