Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 1.1992

Jędrysik, Miłada: Dwór Bractwa św. Jerzego w Gdańsku

Miłada

Jędrysik

11. Brugia, “Dom o Siedmiu Wieżach", XIV w.

fasada 1487 r.) (il. 12)'. Trzy ściany każdego z dwóch przylegających do
siebie budynków tworzą parawanowe fasady - ekrany, flankowane
wielobocznymi wieżyczkami nadwieszonymi na poziomie około dwóch
trzecich ich wysokości i zwieńczone blankowaniem o prostych, nie-
stylizowanych formach. Rozwiązanie stosowane zwykle w Brugii tylko do
elewacji ulicznej użyto z trzech stron, żadnej nie wyróżniając.

Gdańska budowla góruje pod względem spójności formalnej nad Ooster-
lingenhuis. Cztery równorzędne parawanowe fasady są doskonałą oprawą
architektoniczną dla wykształconego 150 lat wcześniej typu domu wieżo-
wego. Świadczy to o randze patronatu Bractwa św. Jerzego57, dzięki któremu
powstał budynek łączący nowy w Gdańsku układ przestrzenny i pewne
elementy stylistyczne z lokalną tradycją budowlaną.

Trzeba wyraźnie powiedzieć, że w przypadku Dworu św. Jerzego o wy-
borze typu budynku zadecydowała jego funkcja jako siedziby mie-

° Ibidem, s. 180.

' Dzieła będące fundacjami bractwa są świadectwem jego wysokiej pozycji. Zaginiony obraz zwany Trójcą
Świętą Bractwa św. Jerzego z lat 20-tych XV w. był prawdopodobnie pierwszym importem niderlandzkiego
obrazu tablicowego w Gdańsku (A. S. Labuda Malarstioo tablicowe do poł. XV w., [w:] Malarstwo gotyckie na Pomo-
rzu Wschodnim Warszawa-Poznań 1990, s. 104-107). W latach 1481-1487 powstała wiązana z Hansem Bradtem
rzeźba przedstawiająca św. Jerzego walczącego ze smokiem, przeznaczona dla lawy bractwa w Dworze Artusa.
(B. Tuchołka Z zagadnień twórczości rzeźbiarskiej Hansa Brandta, "Rocznik Gdański" XXIV: 1965, s. 155 n.). Naj-
wybitniejszym dziełem związanym z Bractwem św. Jerzego był Sąd Ostateczny Hansa Memliga (1467-1471),
który został zawieszony w kościele Mariackim na filarze naprzeciw kaplicy bractwa. Ostatnio pojawiła się
hipoteza o powstaniu obrazu w Brugii na zamówienie jednego z członków Bractwa św. Jerzego (Grzybkowska,
op. cit., s. 33-34).