Muzeum Narodowe <Breslau> [Hrsg.]; Muzeum Śla̜skie <Breslau> [Hrsg.]
Roczniki Sztuki Śląskiej — 14.1986

Sprawozdania
Choroszy, Jan A.: Muzeum Narodowe w Wrocławiu w latach 1979-1982

Sprawozdania

tograficznych w poszczególnych zespołach zabytków
ilustruje tabela:

Rodzaj zbiorów

Stan
zbiorów na

Opracowanie katalogowe

Liczba
dokumen-
tacji foto-
graficznych

31 XII 82 r.

wstępne

pełne

Ceramika

7S1

Szkło

Tkaniny

Mebic

Metale

1553

Varia

89"

Razem

Zbiory Działu prezentowane były w dwóch wy-
stawach stałych. Pierwsza z nich, Dawne szkło do
początku XX w., ukazująca bliskowschodnie zabytki
antyczne i środkowoeuropejskie z XVI—XX w., ot-
warta została w V 1979 r. Druga, Rzemiosła metalo-
we na Śląsku — zawiera wyroby cynowe i złotnicze
XV—XVIII w. Udostępniono ją w IV 1981 r. i wcho-
dzi w korpus galerii Śląska Sztuka Nowożytna. Dział
zorganizował ponadto szereg wystaw czasowych, głów-
nie w „Witrynie Rozmaitości". Rok 1979 przyniósł łącz-
nie cztery wystawy; trzy własne: Polski pas kontuszo-
wy, eksponowaną w Muzeum w Sobótce Akcesoria
ubioru kobiecego w XVIII i XIX loieku, i urządzoną
dla Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu wystawę Od-
lewny żelazne Huty w Gliwicach oraz dużą ekspozycję
Szkło jińskie sprowadzoną z Muzeum Szkła w Riihi-
maki (Finlandia). W r. 1980 Dział zorganizował wy-
stawy Sztuka Japonii w zbiorach Muzeum Narodowe-
go we Wrocławiu („Witryna Rozmaitości") i Polski
strój narodowy XVIII i XIX w., eksponowaną w sa-
lach Japanisches Palais w Dreźnie (wystawie towa-
rzyszył informator w języku niemieckim opracowany
przez B. Sowę). Wspólnie z Muzeum Etnograficznym
i Muzeum Archeologicznym we Wrocławiu przygoto-
wano wystawę 6000 lat ceramiki na Śląsku, zlokali-
zowaną w pomieszczeniach Muzeum Archeologiczne-
go. Wystawę tę powtórzono w r. 1982 w Muzeum Ar-
cheologicznym w Poznaniu. W r. 1981 Dział, przy
współpracy i pod merytorycznym nadzorem Pawła
Eanasia, przygotował ekspozycję Szkło z huty Nie-
men, prezentującą polskie szkło z lat międzywojen-
nych.

A. Chrzanowska w 1980 r. złożyła do druku w Mu-
zeum Okręgowym w Jeleniej Górze tekst referatu
Szkło śląskie w XVIII i XIX w., wygłoszonego na
ogólnopolskiej sesji naukowej poświęconej historii
szkła. Zakończyła prace nad katalogiem naukowym
zbiorów szkła antycznego a kontynuuje opracowanie
katalogu szkła secesyjnego, który wejdzie w skład
przygotowywanego przez Muzeum Secesji w Płocku
wydawnictwa Szkło secesyjne w zbiorach muzeów
polskich. W dalszym ciągu A. Chrzanowska pełniła
funkcję stałego konsultanta w zakresie szkła arty-
stycznego w Muzeum Okręgowym w Jeleniej Górze.
W PWSSP we Wrocławiu kontynuowała wykłady z hi-
storii szkła i ceramiki. W 1981 r. brała udział w ogól-
nopolskiej konferencji poświęconej sprawom rozwo-
ju muzealnictwa szkła w Polsce, zorganizowanej w
Warszawie przez Komitet d/s. Muzeów i Zbiorów Szkła
przy ICOM.

P. Hołownia opracowywał karty katalogu nauko-
wego zbiorów cyny śląskiej.

I. Grochal rozpoczęła opracowanie zbioru tkanin,
głównie ubiorów damskich XIX—XX w.

Z Działem Rzemiosł Artystycznych współpracowa-
ła w dalszym ciągu kurator dr Maria Starzewska,
zatrudniona na pół etatu. Pod jej merytoryczną opie-
ką pozostawał zbiór ceramiki, który opracowywała na
kartach katalogu naukowego. Ponadto uczestniczyła
w wielu sesjach i konferencjach. W 1979 r. brała
udział w ogólnopolskiej sesji naukowej, poświęconej
sztuce XIX i XX w. (Jelenia Góra), a w r. 1980 przy-
gotowała wstęp do tomu materiałów również jelenio-
górskiej sesji poświęconej historii szkła. Na Sympoz-
jum Ceramicznym w Wałbrzychu wygłosiła referat
Tradycje ceramiczne na Dolnym Śląsku, który następ-
nie przygotowała do druku. W 1980 r. w Muzeum Ok-
ręgowym w Wałbrzychu przedstawiła referat na te-
mat historii ceramiki ze szczególnym uwzględnieniem
porcelany wałbrzyskiej. Opracowała także katalog za-
bytków śląskiego gotyckiego rzemiosła artystycznego
z XIV i XV wieku — do II tomu wydawnictwa Sztuka
xo Polsce (wyd. IS PAN). Napisała scenariusz i jeden
z rozdziałów informatora wystawy 600 lat ceramiki na
Śląsku. Zaprojektowała i zredagowała złożony z wielu
rozdziałów i bogato ilustrowany przewodnik po Mu-
zeum (1981, wyd. 1983: Muzeum Narodowe we Wroc-
ławiu. Zbiory i wystaioy. Przewodnik; tekst powstał
przy współpracy całego zespołu pracowników nauko-
wych Muzeum). W r. 1982 opracowała informator do
wystawy czasowej Ceramika włoska i hiszpańska w
zbiorach lułasnych (1983 r.). W okresie sprawozdaw-
czym M. Starzewska napisała szereg recenzji prac
naukowych. I tak dla „Biuletynu Historii Sztuki"
zrecenzowała książkę I. Huml Polska sztuka stosowa-
na. Na zlecenie Wydawnictwa Ossolineum napisała o-
mówienie Złotnictwa polskiego J. Samka, a dla wy-
dawnictwa Arkady — recenzję pracy P. Banasia PoZ-
skie współczesne szkło i ceramika. Następnie zrecen-
zowała dwie prace zbiorowe: Z dziejóio sztuki śląskiej
oraz Wrocław, jego dzieje i kultura (recenzje opubli-
kowano w „Rocznikach Sztuki Śląskiej"). Do „Rocz-
ników Muzeum Narodowego w Gdańsku" napisała re-
cenzję pracy o fajansach gdańskich ze wschodnimi
przedstawieniami figuralnymi; na zlecenie tegoż Mu-
zeum zrecenzowała katalog zbioru kamionki europej-
skiej w Muzeum Narodowym w Gdańsku. Obecnie
pracuje nad monografią fajansami w Lubartowie
i dalszymi rozdziałami II t. wydawnictwa Sztuka w
Polsce.

DZIAŁ SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ

Kierownikiem Działu pozostawał kustosz mgr Ma-
riusz Hermansdorfer, z którym współpracowali: mgr
Barbara Baworowska i Maria Jeżewska, obie awan-
sowane w VIII 1980 r. do stopni kustoszy, oraz za-
trudniony od X 1982 r. stażysta Mirosław Figiel.
M. Hermansdorfer wyjeżdżał wielokrotnie w okresie
sprawozdawczym za granicę (Brazylia, Belgia, Holan-
dia, Francja) w związku z prezentowanymi tam wy-
stawami polskiej sztuki współczesnej (także z włas-
nych zbiorów Muzeum).