Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Editor]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Editor]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 1.1992

DOI article:
Grzybkowska, Teresa: Wstęp
DOI Page / Citation link:

Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext
Wstęp

Zakład Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego działa od roku 1989.
Trójosobową tylko obsadę i usługowy charakter zajęć dydaktycznych
staramy się rekompensować organizowaniem ogólnopolskich konferencji
naukowych poświęconych sztuce gdańskiej. Publikacja tych cennych
materiałów po nieudanych próbach okazała się najprostsza przy koncepcji
wydawania własnego rocznika naukowego. Oto on.

Budynek gdańskiej Złotej Bramy wybraliśmy na tytuł pisma nie dlatego,
że stanowi siedzibę naszego Zakładu (choć w XIX stuleciu mieściła się tu
Akademia Sztuk Pięknych, kierowana przez Johanna Carla Schultza), lecz
dlatego, że uznajemy ją za symbol humanistycznego Gdańska. Złota Brama
jest też godłem naszego Zakładu. Złotą Bramę wzniósł w roku 1612 Willem
van den Blocke na zlecenie burmistrza Bartholomeusa Schachmanna. Tutaj
najpewniej odbywały się przyjęcia dla elity rządzącej miastem (tak jak III Or-
dynek ucztował w Bramie Zielonej). Z tarasu rozciąga się widok na
perspektywę ulicy Długiej i najważniejszych budowli municypalnych. Takie
spojrzenie z góry dawało poczucie władzy popartej humanistyczną erudycją,
tak znamienną dla wykształconych, znających świat patrycjuszy. Nie bez
przyczyny mówiono o rządach uczonych w Gdańsku. Złota Brama
udekorowana cesarskim jabłkiem granatu, takim samym, jakie widnieje
w dłoni cesarza Maksymiliana I na portrecie Albrechta Diirera (który też
portretował gdańszczan), odzwierciedla imperialne aspiracje władz
miejskich. Niezwykle oryginalna i nadal zagadkowa budowla, powtarzająca
schemat raczej rzymskiej bramy miejskiej niż łuku triumfalnego, stanowiła
główne wejście do miasta, nie obronne jednak, lecz reprezentacyjne. Rów-
nież i my chcemy właśnie przez nią wchodzić w świat skarbów gdańskiej
sztuki.

W pierwszym tomie Porta Aurea publikujemy materiały konferencji
poświęconej Dworowi Artusa w Gdańsku, która odbyła się 8 i 9 maja 1992
roku. Wybór miesiąca nie był przypadkowy, nawiązywał bowiem do