Studia Waweliana — 3.1994

Górska, Hanna: Restauracja katedry na Wawelu przez Sławomira Odrzywolskiego na przełomie XIX i XX wieku

3. Sławomir Odrzywolski, katedra na Wawelu, fasada przed restaura-
cją, 1888. AP Kraków, Zbiory Kartograficzne (fot. A. Górski)

gotyckiego fryzu i galerii nad południowym ra-
mieniem ambitu, gotyckich płaskorzeźb św. Mał-
gorzaty i św. Michała Archanioła w fasadzie za-
chodniej oraz reliktów baldachimu nad grobem
Władysława Łokietka. Wielkim wydarzeniem było
też odnalezienie w 1887 roku grobów Zbigniewa
Oleśnickiego i królowej Jadwigi, a w roku 1902
grobu królowej Zofii Holszańskiej.

Badania architektoniczne, których wyniki Od-
rzywolski referował w gronie ekspertów, a także

18 Księga posiedzeń..., s. 21; S. Odrzywolski. Re-
stauracja katedry na Wawelu („Architekt", 2: 1901).

19 Dotyczyło to przede wszystkim odkrytej przez A.
Szyszko-Bohusza w latach dwudziestych XX w. tzw. ka-
tedry Chrobrowskiej.

publikował18, pozwoliły na pierwszą w wawel-
skiej literaturze naukowej dość dokładną rekon-
strukcję romańskiej katedry Hermanowskiej i ka-
tedry gotyckiej. Mimo iż niektóre jego tezy w to-
ku późniejszych badań uległy weryfikacji19, wiele
wniosków dotyczących tego okresu w historii ka-
tedry zachowało poprawność do dziś, ukazując
ogromny postęp wiedzy o katedrze w porównaniu
z wcześniejszymi publikacjami opartymi jedynie
na źródłach pisanych 20. Na owej dobrze przygo-

20 Najcenniejszą dziewiętnastowieczną monografią ka-
tedry, wydaną przed rozpoczęciem inwentaryzacji, była
publikacja L. Łętowskiego, Katedra krakowska na
Wawelu, Kraków 1859.