Studia Waweliana — 3.1994

Sprawozdanie z działalności Państwowych Zbiorów Sztuki na Wawelu w roku 1993

3—5. Dachy i kominy zamku w trakcie prac remonto-
wych

W roku 1993 została również przeprowadzona cało-
ściowa konserwacja sieni bramy wjazdowej zamku we-
dług projektu arch. Piotra Stępnia; prace przeprowadzi-
ły Pracownie Konserwacji Zabytków S.A. w Krakowie
(konserwacja elementów kamiennych, wymiana tynków,
uporządkowanie wątków ścian).

Ta sama firma rozpoczęła konserwację dwóch barków
murów obronnych od strony zachodniej wzgórza wa-
welskiego, odsłaniając dobrze zachowane partie z koń-
ca w. XVIII wraz z systemem strzelnic. Jednocześnie
zrealizowano znaczny odcinek bruku obejścia za budyn-
kami nr 2, 7 i 8.

W katedrze trwały prace przy konserwacji hełmu
wieży zegarowej oraz podjęto odnawianie elewacji za-
chodniej. Prace objęły szczyt zachodni, trzy elewacje
kaplicy Sw. Trójcy, elewację północną kaplicy Święto-
krzyskiej oraz portal główny katedry (firma konser-
watorska E. Rachtan).

W zamku w Pieskowej Skale wykonano generalny
remont tarasu na bastionie północnym oraz przeprowa-
dzono remonty części sieci co. i oczyszczalni ścieków.

5. Konserwacja muzealiów

Ukończono konserwację 47 obrazów, w tym 31 na
wystawę „Malarstwo angielskie w zbiorach wawelskich".
Wykonano doraźne zabiegi przy 21 obrazach oraz przy
2 rzeźbach. Ukończono prace przy konserwacji 18 obiek-

tów z Działu Militariów, 37 zabytków ze srebra, w tym
19 obiektów ze Skarbca, 8 przedmiotów z miedzi i mo-
siądzu oraz innych 28 obiektów (m. in. porcelana i ka-
fle). Pracownia Konserwacji Tkanin ukończyła konser-
wację płaszcza Orderu Ducha Św., po Janie III, cho-
rągwi „saskiej" oraz haftowanego siedziska fotela. Prze-
prowadzono renowację mebli przeznaczonych na wypo-
sażenie dworu w Stryszowie (ok. 40 obiektów) oraz re-
nowację i konserwację mebli eksponowanych na II pię-
trze zamku: 5 skrzyń, 4 kredensy, 6 stołów, 20 foteli,
4 krzesła oraz 4 inne obiekty. Prowadzono konserwację
obiektów archeologicznych, łącznie 318 przedmiotów.

6. Wydawnictwa

Zgodnie z planem ukazał się 1. tom rocznika „Acta
Archaeologica Waweliana", powstałego, podobnie jak ni-
niejsze wydawnictwo, z podziału „Studiów do Dziejów
Wawelu". Wystawie malarstwa angielskiego towarzy-
szył wydany na dobrym poziomie katalog Malarstwo
angielskie w zbiorach wawelskich, a wystawie odnowio-
nych głów folder. W serii Źródła do Dziejów Wawelu
został wydany tom XIV, cz. 1: B. Przybyszewski, Fabri-
ca ecclesiae Cracoviensis. Grupę wydawnictw popular-
nych wzbogaciły nowe zestawy pocztówek: „Skarbiec
Koronny" i „Dawne widoki Wawelu".

7. Działalność oświatowa

Dział Oświatowy przeprowadził 118 lekcji muzeal-
nych, 46 zajęć z młodzieżą, 14 zajęć ze studentami oraz
22 szkolenia przewodników. Kierowano praktykami stu-
dentów UJ ze specjalizacji Pedagogika Kulturalna. Dla
Koła Miłośników Starego Krakowa przeprowadzono 27
prelekcji na temat Wawelu. Oprowadzono także 402
grupy turystów oraz opracowano informator dotyczący
nowej wersji ekspozycji Skarbca. Współdziałano w orga-
nizacji 13 koncertów.

8. Współpraca z zagranicą

Kontynuowano wymianę z Galerią Obrazów we
Lwowie (W. Czerny, K. Czyżewski, J. Fołtyn, K. Kucz-
man, S. Lenczewska, S. Michta, D. Nowacki, J. Ostrow-
ski, J. Petrus) oraz z Muzeum Sztuk Pięknych w Miń-
sku (H. Billik, R. Niemiec).

Oprócz tego krótkoterminowe indywidualne wyjazdy
stypendialne odbyli: A. Chachulska (Francja), J. Fołtyn
(Niemcy), A. Petrus (Austria), R. Skowron (Hiszpania),
P. Szlezynger (Anglia), J. Winiewicz (Austria).

9. Nabytki
Malarstwo

1. Krużganki wawelskie

Polska, Kraków, Leon Wyczółkowski, 1918

akwarela, tektura; wym.: 71 X 60 cm; sygn. (pr. d.):

L. Wyczółkowski/1918

nr inw. 7771

Zakupiony od Mieczysławy Rodziewicz z Zakopa-
nego

2. Zagroda wśród drzew
Niderlandy (?), 2. poł. w. XVIII