Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 16.1954

Nr. 1
Miscellanea
Świechowski, Zygmunt: Budowle renesansowe w kodniu

ZYGMUNT £ WIECHOWSKI

dziewięciopolowy schemat układu korpusu nawowego
oraz krzyżowy przekrój filarów, powiązanych .gurtami,
tworzących zasadniczy szkielet konstrukcyjny. Nato-
miast do innego kręgu należy technika budowlana i nie-
które jej efekty plastyczne. Zastosowanie szkarp usko-
kowych i zasnucie czasz sklepiennych5 skomplikowa-
ną siecią przenikających się żeber są symptomami
przejęcia się budowniczego północnym gotykiem. Wzo-
rów dla krzyżowego wiązania cegieł8 z zastosowaniem
mocniej wypalonych zendrówek dla biało tynkowa-
nych wnęk dekoracyjnych i fryzów z cegieł ustawio-
nych ukośnie trzeba szukać w działalności licznych
muratorów z przełomu XV i XVI w., obejmujących
swą ruchliwą działalnością Mazowsze i Mazury, War-
mię i Białostockie, docierających do dalej na wschód
położonej kowieńszczyzny, wileńszczyzny i nowogród-
czyzny.
Ale nie będzie rzeczą właściwą, jeżeli określeniem
,,późnogotycki“ załatwimy ten zespół cech, o jakim
była mowa. Tak bardzo malowniczy szczyt zachodni
ma pewne odrębności trudne do odszukania w najbar-
dziej nawet nietektonicznych szczytach późnogotyc-
kich północy. 'Zupełna rezygnacja z osiowości, zazna-
czająca się specjalnie w ustosunkowaniu sterczyn do
podziałów wnękowych, szeroki rytm ślepych arkado-
wań i przedziwne ich przesunięcia, nawet sama forma
łuków więcej niż pełnych składają się na całość zu-
pełnie specyficzną7. Jeżeli dodamy jeszcze płaskość,
przejawiającą się brakiem plastycznie profilowanych
części — zamkniemy wykaz przyczyn, których rezul-
tatem jest wrażenie uderzająco anftykonstrukcyjnej,
dywanowej dekoracyjności. Wrażenie to potęguje jesz-
cze zastosowanie wspaniałych wielobarwnych kafli
figuralnych. Podobnie ma się rzecz ze sklepieniami,
gdzie siatka żebrowań ma wszelkie cechy niekończą-
cego się kontynuacyjnego ornamentu, odciętego zu-
pełnie przypadkowo ramami pasów sklepiennych. Po-
zorny gotycyzm jest więc zinterpretowany w duchu

5 Jako zupełnie wyjątkowy trzeba określić auten-
tyzm wystroju architektonicznego, nietkniętego ręką
restauratora. Jedyną ingerencją budowlaną w prze-
ciągu cztereehset lat istnienia poza wykonaniem po-
krycia dachów była odbudowa sklepienia, zawalonego
przed połową XIX w.
0 Ściany budowli murowane są z cegieł starannie
wypalanych o wymiarach 24—25 X 11—11,5 X 8—8,5
cm. Ciemniejsze zendrówki tworzą w dolnych par-
tiach zachodniej ściany szczytowej i •wieżyczki scho-
dowej dekoracyjny wzór rautowy. W sklepieniach
natomiast użyto cegły o innym formacie, długiej . ok.
30 cm. Kształtówki stosowano w sposób oszczędny, na
zewnątrz jedynie przy gzymsach podokapowych
i gzymsie wydzielającym szczyt elewacji zachodniej,
we wnętrzu zapewne przy żebrowaniu, czego jednak-
że nie można stwierdzić z powodu grubej warstwy
tynku.
7 Nieco zbliżony arytmią układu blend, bez po-
równania jednakże -uboższy jest szczyt zachodni cerk-
wi w Synkowiczach, por. Morelowski M., Zarysy syn-
tetyczne sztuki wileńskiej od gotyku do neoklasycyz-
mu, Wilno 1939, s. 80, ryc. 34, zbudowanej ok. r. 1500.
W szczycie elewacji zachodniej znajduje się kilkana-
ście kafli, z których część uległa wykruszeniu. Kafle
te o powierzchni licowej ok. 20 X 10 cm ozdobione
są reliefami figuralnymi i pokryte polewą, w której
występują kolory niebieski, czerwony, zielony i żółty.

10 M

II, 2. Kodeń, dawna cerkiew. R.zut poziomy.

II. 3. Kodeń, dawna cerkiew. Widok od wschodu.
(Fot. B. Marconi)