Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 19.2020

Część 1: Mistrzowie dawni - Mistrzowie nowi
Kołtan, Jacek: Martwa natura Philippa Sauerlanda i narodziny nowoczesnej podmiotowości
Lizenz: Creative Commons - Namensnennung

Jacek Kołtan
Europejskie Centrum Solidarności
ORCID:0000-0002-2154-5697
Anna Sobecka
Instytut Historii Sztuki, Uniwersytet Gdański
ORCID:0000-0001-8234-0559

Martwa natura Philippa Sauerlanda
i narodziny nowoczesnej podmiotowości
DOI: https://doi.org/10.26881/porta.2020.19.04
Mądrość jest rozmyślaniem
nie o śmierci, lecz o życiu.
Baruch Spinoza, Etyka w porządku
geometrycznym dowiedziona
Alegoria przemijania Philippa Sauerlanda (1677-1762), mało znanego gdańsko-
-wrocławskiego artysty specjalizującego się w malowaniu martwych natur i zwie-
rząt, pojawiła się na praskim rynku sztuki na początku 2015 r. Brak pracy typo-
wej dla oeuvre tego malarza w zbiorach ośrodków, w których tworzył, skłaniał
do podjęcia kroków, by obraz znalazł się w jednym z muzeów publicznych1.
Ze względu na fakt, że przepisy stanowiące o ochronie zabytków w Czechach
nie pozwalają na wywóz z kraju dzieł sztuki dawnej bez zgody służb konser-
watorskich, potrzebne było wsparcie instytucjonalne na szczeblu państwowym.
Wysłaliśmy więc dokumentację do ówczesnej Ministry Kultury - Małgorzaty
□milanowskiej. Znając dramatyczne losy i zubożenie kolekcji sztuki gdańskiej,
zareagowała ona natychmiast - nie tylko przyznając fundusze na zakup dzieła
przez Muzeum Narodowe, lecz także umożliwiając uzyskanie zgody na jego
wywóz do Polski. Aukcja odbyła się 7 marca 2015 r. To zaangażowaniu Małgo-
rzaty Gdańsk zawdzięcza wzbogacenie swojej kolekcji o wyjątkowe dzieło, któ-
rego znaczenie chcieliśmy w tym ofiarowanym Jubilatce tekście przeanalizować.
***
1 Cena estymacyjna praskiego Dorotheum była niska, jednak jakość obrazu i świadomość,
jakie kwoty osiągały już na rynku prace Sauerlanda, skłoniły mnie [A.S.] do przygotowania
dokumentacji pokazującej, do jakiej kwoty może wzrosnąć cena obrazu podczas aukcji. Infor-
macje o obrazie przekazałam dr Magdalenie Mielnik z Muzeum Narodowego w Gdańsku, która
zareagowała z wielką przychylnością i lobbowała za zakupem dzieła.