Instytut Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]; Zakład Historii Sztuki <Danzig> [Hrsg.]
Porta Aurea: Rocznik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego — 19.2020

Umschlag
Lizenz: Creative Commons - Namensnennung

Rada Naukowa/ Academic Board:
Elita Grosmane, Latvian Academy of Art, Riga, Łotwa/Latvia
Christofer Herrmann, Johannes Gutenberg University of Mainz,
Niemcy/Germany
Krista Kodres, Estonian Academy of Art, Tallin, Estonia
Lars Olof Larsson, Professor Emeritus, University of Kieł,
Niemcy/Germany
Sergiusz Michalski, Eberhard Karls University of Tubingen,
Niemcy/Germany
Joanna Sosnowska, Instytut Sztuki PAN, Warszawa,
Polska/Poland
Tomasz Torbus, Uniwersytet Gdański, Polska/Poland
Jacek Tylicki, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń,
Polska/Poland

Małgorzata Omilanowska, Irkuck/Irkutsk (Rosja/Russia) 2019, Fot. T. Torbus

Małgorzata Omilanowska specjalizuje się w badaniach nad architekturą XIX i XX w. oraz teorią sztuki
i ochroną zabytków. Od 1985 r. związana z Instytutem Sztuki PAN, od 2006 także z Uniwersytetem Gdań-
skim, gdzie pełni funkcję Dyrektorki Instytutu Historii Sztuki. W latach 2012-2014 była Wiceministrem,
a w latach 2014- 2015 Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Profesor Omilanowska jest autor-
ką licznych artykułów naukowych i kilkunastu książek m.in. Świątynie handlu. Warszawska architektura
komercyjna doby wielkomiejskiej (2004), Nadbałtyckie Zakopane - Połąga czasów Tyszkiewiczów (2011)
czy Budowanie nad Bałtykiem (2018).
Prywatnie babcia czworga wnucząt, miłośniczka literatury, w tym powieści kryminalnych, zapalona po-
dróżniczka i pasjonatka żeglarstwa motorowego oraz niezastąpiona przyjaciółka.
Z okazji jubileuszu sześćdziesiątych urodzin, z najlepszymi życzeniami zdrowia i dalszych sukcesów.
Komitet Redakcyjny: Jacek Friedrich, Dariusz Konstantynów, Anna Sobecka i Tomasz Torbus.
Małgorzata Omilanowska focuses on the research into 19th- and 20th-century architecture as well as into
theory of art and preservation of historie monuments. Since 1985 affiliated with the Institute of Art of the
Polish Academy of Sciences, as of 2006 she has also been bonded with the University of Gdańsk where
she has been serving as the Director of the Institute of Art History. In 2012-2014 Deputy Minister of
Culture and National Heritage, in 2014-2015 she headed that Ministry. Prof. Omilanowska has authored
numerous academic papers and a dozen of books, e.g. Temples ofTrade. Warsów Commercial Architecture
ofthe Metropołitan Era (2004), A Zakopane on the Baltic. Palanga in the Times ofthe Tyszkiewiczs (2011)
or Buiłding on the Baltic Coast (2018).
In her private life a grandma of four, a lover of literaturę, detective stories included, a passionate traveller,
a great fan of motor sailing, she is last but not least an indispensable friend.
On the Jubilee of her 60th Birthday this publication is presented to Prof. Omilanowska with the most
cordial wishes for a successful futurę in the best of health.
Editorial Committee: Jacek Friedrich, Dariusz Konstantynów, Anna Sobecka, and Tomasz Torbus.

INSTYTUT HISTORII SZTUKI
UNIWERSYTETU GDAŃSKIEGO
ISSN 1234-1533

U
Wydawnictwo
Uniwersytetu Gdańskiego