Towarzystwo Naukowe <Lublin> [Hrsg.]
Roczniki Humanistyczne: Historia Sztuki = History of art = Histoire de l'art — 52.2004

Recenzje
Adamczuk, Arkadiusz: [Rezension von: Susan L'Engle, Robert Gibbs, Illuminating the law]
Adamczuk, Arkadiusz: Księga - dzieło sztuki, księga - dzieło kultury: dwie wystawy średniowiecznych iluminowanych kodeksów rękopiśmiennych w Belgii

RECENZJE

nanych w różnym czasie. Książka Illuminating the Law jest cenna także jako pod-
ręcznik i synteza dla tych wszystkich, którzy w jakikolwiek sposób zetknęli się
z iluminowanymi manuskryptami utriusąue ius.

Arkadiusz Adamczuk

Księga - dzieło sztuki, księga - dzieło kultury. Dwie wystawy średniowiecz-
nych iluminowanych kodeksów rękopiśmiennych w Belgii

Księgi z okresu średniowiecza - pozostałości klasztornych, uniwersyteckich i pry-
watnych bibliotek tego czasu - są zabytkami szczególnie chronionymi. Wrażliwe na
światło, wilgoć i inne niebezpieczeństwa, bardzo rzadko opuszczają magazyny biblio-
teczne, by zostać zaprezentowane szerszej publiczności. Tym większą więc gratką
jest możliwość obejrzenia w tym samym czasie dwóch wystaw prezentujących śred-
niowieczne kodeksy na terenie jednego kraju. Obie te ekspozycje, prezentując podob-
ny materiał, choć każda pod nieco innym kątem, odzwierciedlają, jak wiele aspektów
może mieć ów fenomen kulturowy, jakim jest iluminowany kodeks rękopiśmienny.
Wystawa Meesterlijke midcleleeuwen - Mistrzowie średniowieczni, prezentowana
w Muzeum Miejskim w Leuven, uniwersyteckim mieście niedaleko Brukseli, kładzie
nacisk na iluminacje jako zagadnienie historii sztuki. Współorganizatorem tego wy-
darzenia jest Centrum Badań nad Miniatorstwem Flamandzkim, działające przy Kato-
lickim Uniwersytecie w Leuven, kierowane przez prof. Huberta Cardona, jednego
z komisarzy wystawy1. Centrum to powstało w 1983 r. z inicjatywy nieżyjącego już
prof. Maurice Smeyersa, wybitnego badacza iluminacji książkowych. Celem wystawy
jest ukazanie rozwoju średniowiecznej sztuki miniatorskiej na terenie od obszarów
Dolnego Renu do Morza Północnego, czyli - mówiąc ściślej - na terenie szeroko
pojętych Niderlandów oraz południowo-zachodniej Francji i północno-wschodnich
Niemiec. Dzięki takiemu określeniu geograficznego obszaru, z którego pochodzą
prezentowane zabytki, możliwe było ukazanie zarówno rozwoju miniatorstwa fla-
mandzkiego, jak i jego źródeł i powiązań artystycznych. Niewątpliwie inspiracją dla
takiej koncepcji wystawy było, wydane już pośmiertnie, dzieło prof. Smeyersa,
Ylcimse Miniatuur. Przyznają to zresztą sami organizatorzy.

1 Organizatorzy tej i innych wystaw w Muzeum Miejskim w Leuven zrzeszeni są w Artes.
Leuven vzw. W jego skład wchodzą: Miasto Leuven, Province Vlaams-Brabant, Katolicki
Uniwersytet w Leuven oraz wydawnictwo Davidsfonds.
~M. Smeyers, Vlam.se Miniatuur, Leuven 1999.

ROCZNIKI HUMANISTYCZNE 52:2004 z. 4 s. 539-548