Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 68.2006

Ziedler, Kamil: Mie̜dzynarodowa Konferencja na temat: Prawno-karna ochrona dziedzictwa kultorowego: (Gdańsk, 30 maja - 1 czerwca 2005 r.)

Kronika Naukowa

zastrzegając przy tym, że sprawy nie przesądza ale
wymaga ona wieloaspektowej refleksji. Drugi refe-
rat, na temat problemów związanych ze stosowa-
niem ustawy z dnia 13 lipca 2003 r. o ochronie
zabytków i opiece nad zabytkami, wygłosił Albert
Soldani, dyrektor Departamentu Ochrony Zabytków
w Ministerstwie Kultury. Kolejny referat wygłosił
Kamil Zeidler z Wydział Prawa i Administracji Uni-
wersytetu Gdańskiego, przedstawiając problematy-
kę karnoprawnej ochrony dziedzictwa kultury
z perspektywy Unii Europejskiej. Współpracę orga-
nów ścigania ze służbą ochrony zabytków na płasz-
czyźnie karnoprawnej przedstawił Piotr Ogrodzki,
dyrektor Ośrodka Ochrony Zabytków Publicznych
w Warszawie, która to instytucja kultury zajmuje się
katalogowaniem dzieł sztuki i zabytków skradzio-
nych i utraconych. Dwa ostatnie referaty, dotyczące
ochrony dziedzictwa archeologicznego wygłosili
Rafał Maciszewski, zastępca dyrektora Ośrodka
Ochrony Dziedzictwa Archeologicznego w Warsza-
wie oraz Zbigniew Paner, dyrektor Muzeum Arche-
ologicznego w Gdańsku. Obrady oraz dyskusję
prowadził prof. Juliusz Chrościcki.
Po przerwie obradowano pod przewodnictwem
prof. Stanisława Waltosia. Temat tej części Konferen-
cji dotyczył w szczególności działalności kościelnych
służb ochrony zabytków oraz problemów kryminali-
stycznych. Jako pierwszy wystąpił ksiądz dr Tomasz
Czapiewski, diecezjalny konserwator zabytków Die-
cezji Gdańskiej, przedstawiając przepisy prawa ka-
nonicznego oraz szczególne obowiązki proboszczów
w zakresie ochrony zabytków, obficie cytując Jana
Pawła II. Referat na temat praktycznej współpracy
świeckich i kościelnych służb konserwatorskich
w zakresie ochrony sakralnych dóbr kultury, przygo-
towany wraz z diecezjalnym konserwatorem zabyt-
ków Diecezji Toruńskiej — księdzem Stanisławem
Kardaszem, przedstawił dr Marek Rubinkowicz, wo-
jewódzki konserwator zabytków w Toruniu. Tomasz
Błyskosz, dyrektor Regionalnego Ośrodka Badań
i Dokumentacji Zabytków w Gdańsku, zarysował sys-
tem ewidencji i dokumentacji zabytków. Iwona Po-
mian z Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku
przedstawiła, przygotowany wraz z prof. W. Kowal-
skim, referat na temat problematyki prawnej ochrony
podwodnych obiektów archeologicznych. Proble-
mów kryminalistycznych dotyczyły referaty Pawła
Rybickiego, zastępcy dyrektora Centralnego Labora-
torium Kryminalistyki Komendy Głównej Policji na
temat fałszerstw dziel sztuki w Polsce oraz Aleksan-
dra Głazka, dyrektora Instytutu Ekspertyz Sądowych
w Krakowie, na temat badań identyfikacyjnych utra-
conych dzieł sztuki. Oba te referaty wzbudziły duże
zainteresowanie praktyków, zwłaszcza że okraszone

były dobrze przygotowanym materiałem fotogra-
ficznym.
Ostatni panel drugiego dnia Konferencji, kiero-
wany przez dr Marka Rubinkowicza, rozpoczął refe-
rat komandora Marka Unickiego, zastępcy
komendanta Morskiego Oddziahi Straży Granicznej
w Gdańsku, na temat nielegalnego wywozu dzieł sztu-
ki z Polski, w kontekście stanu aktualnego, zagrożeń
oraz perspektywy pełnoprawnego uczestnictwa Pol-
ski w Unii Europejskiej. Marek Ilicki wskazał w
szczególności na praktyczną niemożliwość stosowa-
nia niektórych przepisów ustawy o ochronie zabyt-
ków i opiece nad zabytkami, po likwidacji granicy
polskiej w ramach Unii Europejskiej. Jako ostatni
wystąpił Wojciech Paczuski z Ministerstwa Infra-
struktury, przedstawiając wnikliwą analizę norma-
tywną problemu nielegalnego wwozu i wywozu
dzieł sztuki w Polsce oraz w Unii Europejskiej. W
dyskusji głos zabrali: prof. dr. hab. Wiesław Pływa-
czewski, Mirosław Zeidler, Mirosław Karpowicz
oraz Wojciech Paczuski.
Podczas trzeciego dnia obrad, w Sali Wety Ratu-
sza Głównomiejskiego w Gdańsku, wygłoszone zo-
stały trzy ostatnie referaty. Jako pierwszy wystąpił A.
Soldani, przedstawiając współpracę rzeczoznawców
Ministra Kultury w sprawach opieki nad zabytkami z
organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości, a na-
stępnie Aleksander Głazek zarysował konieczność
niezbędnych zmian legislacyjnych w zakresie działal-
ności biegłych sądowych w Polsce, przy uwzględnie-
niu standardów europejskich. Konferencję zamknął
referat prof. dr hab. Marka Bojarskiego z Uniwersy-
tetu Wrocławskiego oraz prof. dr hab. Wojciecha
Radeckiego z Instytutu Nauk Prawnych PAN, wygło-
szony w zastępstwie przez dr Janusza Sawickiego
z Uniwersytetu Wrocławskiego, na temat ochrony za-
bytków w polskim prawie karnym. W referacie tym,
poniekąd podsumowującym wcześniejsze rozważa-
nia, przedstawiony został stan aktualny i postulowane
były najdalej idące zmiany w zakresie nowelizacji
kodeksu karnego. W dyskusji głos zabrali: prof.
Wiesław Pływaczewski, A. Soldani i P. Rybicki. Kon-
ferencję podsumował i oficjalnie zamknął Andrzej
Leciak, prokurator okręgowy w Toruniu, podkreśla-
jąc, że dorobek Konferencji ukarze się w publikacji
pokonferencyjnej.
Konferencja była w wielu aspektach nowatorska.
Z jednej strony doszło do szerokiej wymiany
doświadczeń i poglądów pomiędzy przedstawiciela-
mi organów wymiaru sprawiedliwości a służbami
konserwatorskimi, z drugiej zaś strony Konferencja
skupiła nie tylko przedstawicieli podmiotów pań-
stwowych lecz również podmiotów kościelnych,
zajmujących się ochroną dziedzictwa kultury.

Kamil Zeidler