Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 68.2006

Ziedler, Kamil: Mie̜dzynarodowa Konferencja na temat: Prawno-karna ochrona dziedzictwa kultorowego: (Gdańsk, 30 maja - 1 czerwca 2005 r.)

Międzynarodowa Konferencja na temat:
Prawno-karna ochrona dziedzictwa kulturowego
(Gdańsk, 30 maja - 1 czerwca 2005 r.)

W dniach od 30 maja do 1 czerwca 2005 r.
w Gdańsku odbyła się Międzynarodowa
Konferencja na temat prawno-karnej
ochrony dziedzictwa kultury. Głównym organizato-
rem Konferencji była Prokuratura Apelacyjna
w Gdańsku, która podjęła przedmiotowy temat pod
patronatem Ministra Kultury oraz Ministra Sprawie-
dliwości. Współorganizatorami Konferencji byli mię-
dzy innymi: Prezydent Miasta Gdańsk, Marszałek
Województwa Pomorskiego, Komendant Główny
Policji oraz Komisja do spraw ochrony zabytków
Episkopatu Polski. Przez wzgląd na konieczność
kształtowania społecznej świadomości problemu
konieczności ochrony dziedzictwa kultury Konfe-
rencja była również otwarta dla mediów, a patronat
medialny objęła Telewizja Polska, Radio Gdańsk
oraz dziennik „Rzeczpospolita”.
Dwoma zasadniczymi problemami, które podej-
mowane były nie tylko w poszczególnych wystąpie-
niach, ale również podczas dyskusji i w rozmowach
kuluarowych, było inkorporowanie przestępstw
przeciwko zabytkom do kodeksu karnego oraz dzia-
łalność biegłych z zakresu sztuki w postępowaniu
karnym, tak sądowym, jak i przygotowawczym.
Głównymi adresatami Konferencji byli prokurato-
rzy, choć zgromadziła ona licznych przedstawicieli
nauki, sądownictwa, policji, świeckich i kościelnych
służb ochrony zabytków oraz innych, zainteresowa-
nych przedmiotową problematyką.
Przybyłych gości przywitał i Konferencję otwo-
rzył Janusz Kaczmarek, prokurator apelacyjny
w Gdańsku. Następnie głos zabrali: Sylweriusz Kró-
lak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedli-
wości, Jan Ryszard Kurylczyk, sekretarz stanu
w Ministerstwie Infrastruktury, ksiądz arcybiskup
dr Tadeusz Gocłowski, metropolita gdański oraz Pa-
weł Adamowicz, prezydent miasta Gdańsk.
Pierwszą część Konferencji otworzył referat
prof. dr hab. Juliusza Chrościckiego, przewodniczą-
cego Komitetu Nauk o Sztuce PAN, który z jednej
strony przedstawiał genezę i zarys dziejów światowe-
go rynku sztuki, z drugiej strony jego współczesne

problemy i wyzwania. Referent zarysował miejsce
Polski w ramach międzynarodowego obrotu dzieła-
mi sztuki i zabytkami.
Prof. dr Kurt Siehr z Instytutu Max-Plancka
w Hamburgu przedstawił główne problemy prawne
międzynarodowego rynku sztuki, ze szczególnym
uwzględnieniem problemów rewindykacyjnych.
Prof. dr hab. Wojciech Kowalski z Uniwersytetu
Śląskiego w Katowicach, omówił cywilnoprawne
aspekty obrotu dobrami kultury przedstawiając za-
razem ewentualne propozycje zmian legislacyjnych,
mających służyć ochronie publicznego zasobu dóbr
kultury. Dr Sarah Dromgoole z Uniwersytetu w Le-
icester wygłosiła referat na temat systemu ochrony
prawnej podwodnego dziedzictwa kultury w Wiel-
kiej Brytanii, który obejmuje cztery różne ustawy.
Dr Maciej Trzciński z Uniwersytetu Wrocław-
skiego wygłosił referat na temat prawnokarnych
i kryminalistycznych aspektów przestępstw popeł-
nianych na stanowiskach archeologicznych, ubar-
wiając go szeroką dokumentacją fotograficzną.
Pierwszy dzień obradzakończył Adam Koperkie-
wicz, dyrektor Muzeum Historycznego Miasta
Gdańska, przedstawiając referat na temat gdańskie-
go dziedzictwa rozproszonego, w którym zarysował
ogrom strat materialnych, które dotknęły gdańskich
zabytków, tak ruchomych, jak i nieruchomych.
Obrady toczyły się w zabytkowym wnętrzu Dworu
Artusa w Gdańsku, zrekonstruowanym po zniszcze-
niach i rabunkach, co dodawało splendoru i głębo-
kiej symboliki poruszanym problemom.
Drugi dzień Konferencji, w Muzeum Archeolo-
gicznym, otworzył prof. dr hab. Stanisław Waltoś,
wygłaszając referat wprowadzający do istoty proble-
mu prawnokamej ochrony dziedzictwa kulturowego,
w którym nie tylko przedstawił poszczególne czyny
zabronione godzące w zabytki, lecz również zaryso-
wał system ich karnoprawnej ochrony w prawie pol-
skim. Prof. Waltoś dodatkowo odniósł się do jednego
z najważniejszych problemów Konferencji, czyli
postulatu inkorporowania przestępstw przeciwko
zabytkom do kodeksu karnego, dość sceptycznie,