Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 68.2006

Sosnowska, Joanna: [Rezension von: Joanna Inglot, The figurative sculpture of Magdalena Abakanowicz. Bodies, environments, and myths]

JOANNA SOSNOWSKA
Warszawa, Instytut Sztuki PAN

Joanna Inglot, The Figurative Sculpture of Magdalena
Abakanowicz. Bodies, Environments, and Myths,
Uniyersity of California Press (Berkeley, Los Angeles, London 2004

Książki o sztuce polskiej pisane przez bada
czy w innych krajach należą do rzadkości,
dlatego każda z nich powinna być przyjmo-
wana z uwagą a szczególnie wówczas, gdy pozwala
w nowy sposób spojrzeć na rzeczy zdawałoby się
dobrze znane. To takich właśnie ważnych pozycji
należy książka Joanny Inglot The Figurative Sculp-
ture of Magdalena Abakanowicz. Bodies, Environ-
ments, and Myths, która ukazała się w 2004 roku
w wydawnictwie University of California Press
(Berkeley, Los Angeles, London). Autorka jest pro-
fesorem historii sztuki w College of St. Catherine in
St. Paul w Minnesocie. Wykształcenie zdobyła w
Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych, dokąd
wyemigrowała z Polski w efekcie wydarzeń związa-
nych ze stanem wojennym.
Mało jest polskich artystów, którzy doczekali się
światowego rozgłosu, jeszcze mniej tych, o których
napisano książki w obcych językach. Magdalena
Abakanowicz miała to szczęście, że powstały o niej
aż dwie książki wydane w Stanach Zjednoczonych
a oprócz tego ukazało się szereg obszernych katalo-
gów w różnych językach omawiających i prezentują-
cych jej twórczość. Jest artystką znaną i docenianą.
Jedną z tych nielicznych w polskiej sztuce gwiazd
o światowym rozgłosie. Zdobyła go w latach, gdy po-
dział Europy na Wschodnią i Zachodnią, wolną
i zniewoloną zdawał się być stanem trwałym i nie-
możliwym do obalenia. Dziś nasi artyści uczestniczą
w życiu artystycznym podlegając tym samym mecha-
nizmom rynkowym, które obowiązują na całym świę-
cie. Najlepszym przykładem zawrotnych wręcz karier
jest Wilhelm Sasnal i Monika Sosnowska, których
prace znajdują się w ważnych europejskich i amery-
kańskich kolekcjach, mimo iż stosunkowo niedawno
ukończyli oni studia artystyczne. Jednak przed laty,
w okresie PRL-u było zupełnie inaczej. Możliwość

zaistnienia w międzynarodowym obiegu była ściśle
limitowana politycznymi względami.
Ale nie tylko o tym jest książka Joanny Inglot.
Kontekst polityczny nie przysłania tu spraw artystycz-
nych. Niemniej trzeba podkreślić, że fragmenty doty-
czące historycznych realiów, w jakich przyszło żyć
i działać Magdalenie Abakanowicz są napisane
z wyjątkowym wyczuciem i znajomością tematu a
także ze świadomością na ile amerykański czytelnik
może się w tym zorientować. Informacje politycz-
no-historyczne są dozowane z wielkim umiarem, ale
w sposób całkowicie wystarczający rysują tło dla ar-
tystycznych osiągnięć rzeźbiarki i bardzo wyraźnie
pokazują na ile była od nich zależna.
Celem książki było ukazanie w nowej, krytycz-
nej perspektywie figuratywnych prac Magdaleny
Abakanowicz, przedstawienie ich zarówno na lokal-
nym, polskim jak i międzynarodowym tle i w ten
sposób zerwanie z utrwalonym przez literaturę mi-
tem artystki izolowanej i działającej w całkowity
oderwaniu od zjawisk artystycznych w kraju i na
świecie. Ten mit w dużej mierze wykreowany przez
nią samą był i jest podtrzymywany przez wielu kry-
tyków, w tym przez Barbarę Rosę, znaną w świecie
autorkę rozpraw z pogranicza krytyki i historii sztu-
ki, w tym pierwszej monografii Abakanowicz, która
ukazała się w Stanach Zjednoczonych w 1994 roku.
Inglot po zdefiniowaniu mitotwórczych elementów
w biografii rzeźbiarki analizuje środowisko, w któ-
rym dojrzewała jako artystka, określa źródła inspi-
racji, jej relacje z innymi twórcami i odniesienia do
kierunków artystycznych, co prowadzi do odrzuce-
nia wspomnianego mitu artystki izolowanej i nakre-
ślenia nowej perspektywy sytuującej Abakanowicz
zarówno na polskiej jak i międzynarodowej scenie.
Autorka na wstępie czyni uogólniające spostrze-
żenie dotyczące pisania na temat żyjących artystów.