Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 69.2007

Nr. 1-2
In Memoriam
Sołtysówna, Aldona; Pollo, Andrzej [Gefeierte Pers.]: Andrzej Pollo (1939-2011)

dndrzę/' P0//0
//939-2997/

A ndrzej Poiło był osobowością o szerokiej
/_\ skałi wszechstronności zainteresowań. Ar-
A. Artysta małarz, rzeźbiarz, performer, historyk
sztuki, krytyk i teoretyk sztuki, organizator życia ar-
tystycznego. Urodził się 22 maja 1939 r. w Krako-
wie. Studiował w latach 1956-196) na historii sztuki
Uniwersytetu Jagiellońskiego, równocześnie bo od
roku 1958 do 1959 studiował w Akademii Sztuk
Pięknych w Krakowie u profesora Alojzego Siwec-
kiego. W roku 1968 otrzymał stypendium CIVIS i
odbył studia doskonalące w Uniwersita degli Stu-
di w Rzymie.
Od roku 1970 do końca życia związany był
z Akademią Sztuk Pięknych w Krakowie jako wy-
kładowca w latach 1971-1976 także w jej katowic-
kiej filii. W 1999 uzyskał kwalifikacje 1 stopnia -
doktorat w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu
- na podstawie dysertacji zatytułowanej ^Rozważa-
nie o przestrzeni języka i języku sztuki". Na szczegól-
ną uwagę zasługuje działalność Andrzeja Polio w
zakresie kreowania życia artystycznego w środowi-
sku artystów Krakowa, którą zajmował się już od lat
70. i kontynuował w 80. i 90. ubiegłego już wieku.

Wyróżniało ją nowatorstwo, a charakter tych działań
był wzorem dla późniejszych i obecnych fonu upo-
wszechniania sztuki współczesnej. Oddany środowi-
sku artystycznemu Kakowa otaczał twórców opieką,
sprawując szczególny mecenat poprzez różne formy
propagowania i upowszechniania ich sztuki. Już w la-
tach pracy w Muzeum Historycznym Miasta Kako-
wa /1962-1968/ był autorem wielu wystaw, ich
scenariuszy i aranżacji plastycznych. W latach 1972-
1976 kierował Krakowską delegaturą Przedsiębior-
stwa Państwowego Desa. W tym czasie rozszerzył
działalność antykwaryczną Desy organizując i aran-
żując wnętrza nowych Salonów Antykwarycznych
przy ul. Mikołajskiej i Kupa w Kakowie i w Przemy-
ślu oraz trzech Galerii Sztuki Współczesnej - Galerii
B przy ul. Brackiej, Galerii Pawilon w Nowej Hucie i
Galerii Kamy Dominikańskie wraz z podległymi jej
pracowniami artystów przy ul. Stolarskiej. Był współ-
organizatorem w 1972 r. 1 Ogólnokrajowych Targów
Sztuki w Warszawie min. zajął się organizacją i wy-
strojem ich ekspozycji. W czasie, kiedy kierował
Desą realizował szereg aranżacji przestrzennych, wy-
staw i imprez targowych dotyczących sztuki, min. I
Aukcja taniej a wartościowej sztuki w grudniu 1972
w Galerii ZPAP Piyzmat w Kakowie, I Wojewódz-
kie Targi Plastyki w BWA w Kakowie 1973 r. Aran-
żował wnętrza i wystawy krakowskich galerii na
Targach Sztuki „Contart" w Warszawie w Teatrze
Studio w grudniu 1974 roku oraz prowadził pierwszą
w Polsce krajową aukcję dziel sztuki współczesnej.
W latach 1974-75 organizował wystawy sztuki
współczesnej w Galerii B, projektował płakaty, ka-
talogi, wydawnictwa.
Znaczenie działań upowszechniających sztukę
współczesną, zwłaszcza poprzez formy sprzedaży
aukcyjnej podkreśla niżej cytowany tekst angielskie-
go dziennikarza z audycji nadawanej przez BBC w
brytyjskim radio, w której nadano wywiad z organi-
zatorami Aukcji i Targów Sztuki „Contart": Andrze-
jem Polio i Januszem Przewoźnym, 12 grudnia
1974 r.:
„....Kim jest ten człowek, który podjął się tak
trudnej funkcji, z prawdziwą finezją i brawurowo
przeprowadził zapewne pierwszą w ogóle w Polsce