Zakład Architektury Polskiej i Historii Sztuki <Warschau> [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki i Kultury — 11.1949

Nr. 1/2
Dettloff, Szczęsny: Ze studiów nad sztuką Wita Stosza: Póżnogotyckie krucyfiksy krakowskie

(9)

Wit Stosz

Stosza. Dopiero zdjęcie fotograficzne, wykonane przed niedawnym cza-
sem z rusztowania — wzniesionego z okazji restauracji polichromii nawy
głównej kościoła — z mego polecenia, umożliwiło dokładniejsze zbadanie
wartości artystycznej tego zajmującego zabytku, tym pożyteczniejsze, że
gipsowy odlew samej głowy Ukrzyżowanego przechowywany w krakow-
skim Muzeum Narodowym, jest pomocą bardzo problematyczną i całkiem
nie wystarczającą do wyczerpującego porównania z innymi krucyfiksami
czasu stoszowskiego. Krótki przegląd literatury zaś da nam wyobrażenie
o zamęcie, jaki wprowadzono do tej kwestii.
Z wiadomości archiwalnej odnoszącej się rzekomo do naszej sprawy,
nie wiemy nic więcej jak tylko tyle, że już z końcem 1477 r. niejaka Dorota
Świeczniczka zapisuje na sprawienie jakiegoś nowego krzyża do kościoła
N. P. Marii („c zu den newen crewcen czu unsir lie-
ben frawe n") srebrny pasek wartości 5 czy 10 fl.'). Zapisu tego
') Pierwszą kwotę podaje M. LOSSNITZER ze znakiem zapytania „Veit Stoss",
Leipzig 1912 s. XIV w przytoczonym tam in extenso po raz pierwszy doku-
mencie, drugą F. KOPERA, Wit Stwosz w Krakowie, Roczn. Krak., t. X. 1907,
s. 68. W Crac. art. J. Ptaśnika tej zapiski archiwa!nej brak całkiem. Dzięki uprzej-
mości p. dr M. Friedberga, dyrektora Archiwum Aktów Dawnych m. Krakowa,
otrzymałem wiadomość, że w dokumencie podanym przez Lossnitzera „wątpliwości
nasuwa jedynie cyfra V" (co Lossnitzer zaznaczył); w tekście wygląda to na ,,X" po-
prawione na „V". Data „feria VI in vigilia Thome Apost. Anno 1477" w oryginale
brzmi „1476". Można jednak przypuścić, że data „1477" jest właściwsza, a pisarz
się pomylił, ponieważ kilka notatek poprzedzających testament Doroty Swieczniczki
nosi date 1477.