Universitätsbibliothek HeidelbergUniversitätsbibliothek Heidelberg
Metadaten

Sander, Jochen; Holbein, Hans
Hans Holbein d. J.: Tafelmaler in Basel ; 1515 - 1532 — München, 2005

DOI Page / Citation link:
https://doi.org/10.11588/diglit.19342#0460

DWork-Logo
Overview
Facsimile
0.5
1 cm
facsimile
Scroll
OCR fulltext
Zungen am Mund und links davon zum Gesichtskontur hin (hier auch leichte
Retuschen); starke Verputzung in der Schattenzone im Übergang von Wange zum
Hals; demgegenüber ist der Bartanflug auf der Oberlippe hervorragend erhalten.
Die Brüstung wies ursprünglich eine Vorderkante auf, die im heutigen Zustand
beigemalt ist.

Provenienz: Vermutlich als Geschenk des Dargestellten an William Warham, Erz-
bischof von Canterbury, gelangt; in der Londoner Residenz der Erzbischöfe von
Canterbury, Lambeth Palace (?); Sammlung Andries de Loo, London (f 1590) (?);
Sammlung Thomas Howard, Earl of Arundel (1585-1646) (?); 1655 Sammlung
Henry Howard, 6th Duke of Norfolk (?); vor 1724 im Besitz eines »Mr. Barker«,
eines Angehörigen der Arundel-Sippe, von diesem an Richard Mead verkauft (vgl.
Vertue Notebooks, I; in: Walpole Society 18 [1929-30], 122); Versteigerung der
Sammlung Dr. Richard Mead (1673-1754) am 20.-22. März 1754 bei Langford in
London (Verst. Kat. A catalogue of the genuine and capital Collection of
Pictures 1754, Verst. Kat. A Catalogue of pictures, consisting of portraits,

landscapes, sea-pieces, architecture, flowers, fruit, animals, histories,

of the late Richard Mead 1754) vom ersten Lord Folkstone für £ 110 und
5 Schilling erworben; seither in der Sammlung des Earl of Radnor (momentan als
Dauerleihgabe in der National Gallery in London).

Kopien: Vgl. Countess of Radnor/Barclay 1909; Brunin 1968; AK Erasmus en
zijn tijd, Rotterdam, Museum Boymans-van Beuningen, 1969, Bd.l, unpagi-
niert, Kat. Nr. 349, Bd. 2, Tafel 7; Rowlands 1985.

Literatur: [Matthew Parker], DE ANTIQVITATE Britannicae Ecclesiae & Priuile-
giis Ecclesiae Cantuariensis, cum Archiepiscopis eiusdem 70. AN. DOM. 1572,
S.352 ■ Samuel Knight, The life of Erasmus, more particularly that part of it,
which he spent in England; wherein an account is given of his learned friends, and
the State of religion and learning at that time in both our universities. With an
appendix containing several original papers, Cambridge 1726, S. 309 • Verst. Kat.

A CATALOGUE of the GENUINE AND CAPITAL collection of PlCTURES, By the
most CELEBRATED masters, of the LATE GrEAT AND LEARNED PhYSICIAN, DOC-

tor Richard Mead, Deceased; Which (by Order of the Executors) will be sold
by Auction, By Mr. Langford, At his House in the Great Piazza, Covent-Garden,
On Wednesday, Thursday, and Friday, the 20lh, 21sl, and 22nd of this Instant March
1754, S. 8, Los-Nr. 37 • Verst. Kat. A Catalogue of pictures, consisting of por-
traits, landscapes, sea-pieces, architecture, flowers, fruit, animals,

histories, of the late Richard Mead, M. D., Sold by auction on March 20,21,
and 22, M. DCC. LIV, S. III • Vertue/Walpole 1762, S. 64, Anm. * • Fiorillo 1817,
S. 390 • Hegner 1827, S. 141 • Passavant 1833, S. 136 • Kugler 1837, S. 142 • Waa-
gen 1837/39, Bd. 2, S. 263 f • John Jackson, A treatise on wood engraving, histori-
cal and practical, London 1839, S.448, Anm. f • Kugler 1847, S.283, Anm.* •
Waagen 1857, S.356f • Waagen 1862, S.263f • Woltmann 1866, S.273, 352,
Anm. *"* • Alfred Woltmann, Holbein und Quentin Massys in Longford Castle;
in: Zeitschrift für bildende Kunst 1 (1866a), S. 201-205 • Grimm 1867a, S. 19-22

• Grimm 1867b, S. 248f • Kugler 1867, S. 548, Anm. * • Wornum 1867, S. 145-150

• Mähly 1868, S. 269f • Woltmann 1868, S. 133-143,463f • Kinkel 1869, S. 197f •
Müntz 1869, S. 380 • John Gough Nichols, Remarks on some pictures of Quin-
tin Matsys and Holbein, in the collection of the Earl of Radnor, at Longford
Castle; in: Archaeologia 44 (1873), S.435-440 • AK Royal Academy of Arts,
Burlington House. Exhibition of the works of the Old Masters, asso-
ciated with works of deceased masters of the british school, paintings
in oil and water-colours, and sculpture. MDCCCLXXIII. Fourth year, Lon-
don 1873, S.19, Kat. Nr. 178 • Woltmann 1874, S. 287-289 • Woltmann 1876,
S. 9-14, 141, Kat. Nr. 214 • Wessely 1877, S. 59 • Mantz 1879, S. 62 [Massys] • His
1880a, S.718 • Woltmann/Woermann 1882, S. 470 - Alfred de Lostalot, Les arti-
stes contemporains. M. Felix Bracquemond, peintre-graveur; in: Gazette des
Beaux-Arts, 2. per. 29 (1884), S.423 • Otte 1884, S.695 • His 1886, S.XI • Leit-
häuser 1886, S. 18 • Walpole/Wornum 1888, Bd. 1, S. 69, Anm. 2, S. 80, Anm. 1 •
Janitschek 1890, S.454-456 • Claude Phillips, The collection of pictures at
Longford Castle; in: Art Journal (1897), S. 100-102 • Schmid 1897, S. 225f • Haar-
haus 1898-99, S. 46,48-50 • Robinson 1900, S. 35 • Chamberlain 1902, S. 10,39,
50f • Davies 1903, S. Ulf, 213, 219 • Benoit 1905, S.42 • Hueffer 1905, S. 38 •

Gauthiez 1907, S. 96 • Simon 1907, S. 334-336 • His 1908b, S.77 • Frölicher
1909, S.19 • Countess of Radnor/Barclay 1909, Bd.l, S.46-48, Kat.Nr.81 •
Recent loan; in: Bulletin of the Metropolitan Museum of Art 4 (1909), S.139 •
Machiels 1911, S. 360 • Ganz 1912, S.XXIII-XXV, 234f, 251 • Chamberlain 1913,
Bd.l,S.164, 168-172, 177, 179, 180-182, 219, 253, 322f, Bd.2, S.256, 352 • Gra-
ves 1913, S.536 • Knackfuss 1914, S.72 • Helen Matilda, Countess of Radnor,
William Barcley, Catalogue of the Earl of Radnor's collection of pictures, o. O.
41916, S. 24, Kat. Nr. 81 • Koegler 1920, S.44 • Tietze-Conrat 1920, S. 9-12 •
Ganz 1921a, S. 198f • Hervey 1921, S. 482 • Ganz 1922, S. 153 • P. S. Allen, H. M.
Allen, Opvs epistolarvm Des. Erasmi Roterodami. Denvo recognitvm et actvm,
Bd. 5, 1522-1524, Oxford 1924, S.470, Anm. 40 • Christoffel 1924, S. 42-44 •
Schmid 1924, S. 340 • Major 1926, Abb. 6 • Huizinga 1928, S. 209 • Stein 1929,
S.79-84 • Vertue Notebooks, I; in: Walpole Society 18 (1929/30), S.122, 156 •
Schmid 1930, S. 22f • Cogniat 1931, S. 10 • Schmid 1931a, S. 15 • Götz 1932, S. 132

• Edmund Schilling, Altdeutsche Meisterzeichnungen. Einführung und Aus-
wahl, Frankfürt a. M. 1934, S.XVII • Stefan Zweig, Triumph und Tragik des Eras-
mus von Rotterdam, Wien 1934, S.62 • Giese 1935, S. 269 • Ganz 1936, S. 261 f,
263f, 267 • van Thienen 1936, S. 69, 71 • Ganz 1937, S.4 • Reinhardt 1938, S. lOf,
15 • Waetzoldt 1938, S. 43-46,53 • Hans Holbein der Jüngere 1939, Tafel 9,10

• Herta Frielinghaus, Bildnisse von Erasmus von Rotterdam in Westfalen; in:
Westfalen 25 (1940), S. 170, 173 • Thöne 1942, S.18, 30 • Leroy 1943, S.107f •
Schmid 1945, S. 24, Abb. 18 • Benesch 1947, S. 62f • Schmid 1948, S. 80, 101, 118,
180-183, 299 • van der Boom 1948, S. 38-40 • Hans Holbein the Younger
1948, Tafel 10 • Diepolder 1949, S.7-9, 11 • Kaun 1949, S.74 • Ganz 1950, S. XXf,
213, Kat. Nr. 34 • AK Exhibition of works by Holbein & other Masters of
the 16™ and 17™ centuries 1950/51, unpaginiert, Kat. Nr. 2 • AK Exhibition of
Holbein and other Masters of the 16™ & 17™ centuries. Illustrated Sou-
venir, London, Royal Academy, 1950/51, S. 3, Kat. Nr. 2 • Alexandre Alfred
Chabe, La physio-pathologie d'Erasme d'apres ses portraits; in: /Esculape. Revue
illustree des lettres et des arts dans leurs rapports avec les sciences et la medecine,
N. F., 32 (1951), S.219f • Grossmann 1951b, S.112 • Pinder 1951, S.30, 90-92 •
Schmoll gen. Eisenwerth 1952, S. 357, 365 • Marlier 1954, S.77f • Schilling
1954, S. 20 • E. S. de Beer (Hg.), The diary of John Evelyn. Nowfirst printed in füll
from the manuscripts belonging to Mr. John Evelyn, Bd. 3, Oxford 1955, S. 155
mit Anm. 1 • Grohn 1955, S. 19 • Gantner/Reinle 1956, S.70f • Waetzoldt 1958,
S.9,24f, 79 • Treu 1959, S.43 • Reinhardt 1960b, S. 31 • Überwasser i960, unpa-
giniert • AK Die Malerfamilie Holbein in Basel i960, S.201, Kat. Nr. 172 •
Benesch 1966, S. 162-164 • Pope-Hennessy 1966, S.96 • Firpo 1967, S. 193f •
Heckscher 1967, S. 128-148 • Brunin 1968, S. 147f, 158 • Gerlo S. 1969,48-50 •
Hugelshofer 1969, S. 132 ■ Panofsky 1969, S. 219, Anm. 54 • AK Erasmus en
zijn tijd 1969, unpaginiert, Kat. Nr. 347, 348, 349 • James K. McConica, The
riddle of »Terminus«; in: Erasmus in English 2 (1971), S. 3-5 • Salvini/Grohn
1971, S.93, Kat.Nr.34 • Cobernuss 1972, S.7 • Reinhardt 1972, S.517 • Hütt
1973, S.479 • von der Osten 1973, S. 248 • Steiner 1974, S. 2 • Reedijk 1975,
S. 132—150 • Reinhardt 1977, S. 247 • AK Albert Dürer aux Pays-Bas. Son
voyage (1520—1521), son influence, Brüssel, Palais des Beaux-Arts, 1977, S. 108f

• Campbell/Mann Phillips/Schulte Herbrüggen/Trapp 1978, S.717f, 723 •
Reinhardt 1979a, S. 541 • J. B. Trapp, A postscript to Matsys; in: Burlington
Magazine 121 (1979), S.437 • Strong 1979, S.4, 7, 34, Kat.Nr.41 • Foister 1981,
S. 355f • Reinhardt 1981, S. 49-51 • Jaynie Anderson, Erasmus and the Siren; in:
Erasmus in English 1 1 (1981/82), S. 8—12 • Reinhardt 1982, S.259, 261 • Silver
1982, S. 31 • Fletcher/Tapper 1983, S. 87,93 • AK Köpfe der Lutherzeit, Ham-
burger Kunsthalle, 1983, S. 206 • Sarah Markham, John Loveday of Caversham
1711-1789. The life and tours of an eighteenth-century onlooker, Wilton 1984,
S. 522 • Elisabeth Foucart-Walter, Un chef-d'ceuvre de Holbein au Louvre; in:
LCEil, Nr. 362 (1985), S. 28 • David Howarth, Lord Arundel and his circle, New
Häven/London 1985, S. 10, 152 • Reedijk 1985, S. 91-106 • Rowlands 1985, S. 53,
57f, 72, 128, Kat. Nr. 13, 130 • Snyder 1985, S.388 • Landolt 1986, S.20 • AK
Erasmus von Rotterdam 1986, S. 123 • Roskill/Harbison 1987, S. 1, 12f • Kol-
deweij 1988, S. 161 f • Bodar 1989, S.31, 57-60 • Virginia W. Callahan, ERAS-
MUS: An emblematic portrait by Andrea Alciati; in: Erasmus of Rotterdam

Katalog der behandelten Werke 457
 
Annotationen