Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 32.1970

Miscellanea
Wituski, Mariusz: Pałac w Łabuńkach

PAŁAC W ŁABUŃKACH

II. 5. Łabuńki, Duży Salon w pałacu przed pierwszą wojną światową. (Neg. IS PAN)

1802 dwa projekty pałacu ordynackiego w Zamościu17,
mógł zatem w tym samym czasie sporządzić projekt
pałacu w pobliskich Łabuńkach. Zleceniodawcą byłby
w tym wypadku Stanisław Grzębski. Projekt realizo-
wany mógł być bez udziału architekta, sprowadzono
tylko znany warsztat sztukatorski wsławiony pracami
w Puławach i w Łańcucie. Pałac w Łabuńkach mieści
się całkowicie w zakresie możliwości artystycznych
Aignera, choć trudno byłoby znaleźć w dorobku ar-
chitekta dzieło uderzająco zbliżone do naszego pałacu.
Za Aignerem przemawiają dobre proporcje pałacu i
^znakomicie wyważona bryła.
Tak więc kwestia autorstwa pałacu nadal pozosta-
je otwarta i trudno będzie ją wyjaśnić definitywnie
wobec zaginięcia materiałów archiwalnych odnoszą-
cych się do budowy obiektu. Nie wyjaśnione autor-
stwo pałacu w żadnym razie nie powinno umniejszać
wartości zabytku, którego stan zachowania budzi po-
ważne obawy. Jak już wspomniano, w pałacu łabuń-
17 T. S. JAROSZEWSKI, Chrystian Piotr Aigner, archi-
tekt warszawskiego klasycyzmu, Warszawa 1970, s. 151—155.

kowskim mieści się szkoła podstawowa zajmująca
cztery sale na parterze odrestaurowane staraniem jej
kierownika. Pozostałe pomieszczenia użytkowane są
na mieszkania prywatne. Dekoracja sztukatorska przez
kilkakrotne pobielanie zatraciła w dużym stopniu
pierwotną czystość modelunku. Otoczenie pałacu jest
niestety zdewastowane. Po obszernym niegdyś parku
,nie ma prawie śladu. Brama wjazdowa uległa rów-
nież zniszczeniu i pozostały po niej tylko resztki mu-
rów. Wśród postulatów natury konserwatorskiej na
pierwszy plan wysuwa się zabezpieczenie jego wnętrz.
.Należałoby znaleźć nowego użytkownika, który za-
gwarantowałby właściwe zagospodarowanie obiektu.
■Konieczna również wydaje się zmiana klasyfikacji pa-
łacu zaliczonego przez Spis zabytków architektury i
budownictwa do klasy drugiej 18. Szlachetna architek-
tura pałacu, a zwłaszcza wysoki poziom dekoracji
sztuka torskiej wnętrz klasyfikują z pewnością rezy-
dencję w Łabuńkach do zabytków klasy pierwszej.
18 Ministerstwo Kultury i Sztuki, Zarząd Muzeów i Ochro-
ny Zabytków, Spis zabytków architektury i budownictwa,
Warszawa 1964, s. 270.

LE CHATEU DE ŁABUŃKI

La communication presente traite du palais dans
le style du classicisme de Łabuńki pres de Zamość.
On a commence a le construire probablement apres
1801 et on l’a termine apres 1815. L’auteur 1’attribue

•soiiit a 1’architecte Henr! Ittar, soit a Christian Pienie
Aigner. La decoration en stuc de 1’interieur, une des
plus belles dans la voivodie de Lublin, est attribuee
a 1’atelier des Bauman.