Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 32.1970

Kronika stowarzyszenia historyków sztuki
Frazik, Józef Tomasz: Kontrakt Andrzeja Kosicza Włocha, muratora przemyskiego z franciszkanami we Lwowie

KRONIKA STOWARZYSZENIA HISTORYKÓW SZTUKI

II. 2. Lwów, panorama miasta z 1586 r. (Rys. Georg Hófnagel, wg J. Brauna Theatrum Urbium praeci-
puorum mundi t. VI, Kolonia 1618)

wybitnych mieszczan i członków ro-
dów szlacheckich. Tu był pochowa-
ny jeden z najstarszych polskich
heraldyków, Bartosz Paprocki, tu
spoczywało ciało bł. Jakuba Strepy.
2. Licznym dobrodziejom, zwłasz-
cza w czasach nowożytnych, za-
wdzięczał kościół dobry stan tech-
niczny oraz bogaty wystrój, ale ini-
cjatywa wszelkich przedsięwzięć
artystycznych i budowlanych spo-
czywała w rękach zakonników, któ-
rzy albo sami, albo przez swych
pośredników zawierali umowy z
przedsiębiorcami i wykonawcami.
Jedynym zachowanym świadec-
twem owych poczynań konwentu
jest nie znana Karwackiemu, obszer-
na nota archiwalna zawarta w ak-

ii. 3. Lwów, kościół Sw. Krzyża od
strony pd.-zach. Fragment U. 2.

tach staropolskich m. Przemyśla.
Mianowicie 7 sierpnia 1603 roku do
przemyskiego urzędu radzieckiego
przybył osobiście Tomasz Taczik
obywatel m. Lwowa, by wnieść
pretensję lwowskich franciszkanów
skierowaną pod adresem Andrzeja
Kosicza Włocha, mieszczanina prze-
myskiego o to, że Andrzej Kosicz
nie chce dopełnić warunków za-
wartej z nimi intercyzy. Dla lep-
szego zrozumienia sprawy przedło-
żył dwa akty, stanowiące doskonały
przykład ówczesnej umowy. Warto
je oba przytoczyć in extenso.
Pierwszy z nich brzmi:
„In nomine Domini Amen Die
21 January Anno 1600. Stało sie
postanowienie międzi Oyczem Ca-
millusem P Cracowczikiem, Docto-
rem pisma S° Custoszem Lwow-
skim, Braczi S° Franciska, a miedzi
Sławnem Panem Stanisławem Ma-
nierynem Miesczaninem i Raiczą
Lwowskim i Panem Matiszem Sor-
phem kosczielnemi kosczioła S°
krziza we Lwowie Oiczow Franci-
skanow ziednei stroni A miedzi
sławnem P Andrzeiem kosiczem
Mieszczaninem i Murarzem zdrugiei
stroni. A to stroni wigotowania Da-
chówki złobkowatei na wsistek ko-
sczioł wissei pomienioni Lwowski,
to iest na mali i wielki kur, i na
obie pasze wielkiego kuru niżej opi-
szanemi. Naprzód pomienioni Oczieć
Custosz winien zbudowacz Szopę
według potrzeb! besz omieskania,
doł na piecz wibracz. Naczinia do
roboti i potrzeb naliezączich dacz
lako tarczić kopę, Rydlow dwa, Ło-
pat cztery Takow’ czworo wózek do
kamienia, do tego mieskanie szame-
mu Murarzowy i czeladzi iego Dru-
gie tenże pomienioni Oczieć Cu-
stosz winien bedzie dacz temu Mu-
rarzowi od wsitkiei roboti pieniedzi

złotich Pięcz Seth Polskich, a na
to na Raty zadatku Dwadziesczia
złotich, kiedi pocznie robicz Trzi-
dziesczi złotich na Zielione Swiądki
Pieczdziesiąth złotich, na Margare-
tae Pięczdziesiąth złotich, na Mi-
chaelis Pięczdziesiąth, na Martini
Pięczdziesiąth. A yz ta robota wi-
cziąga za sobą więtszi czasz, zacho-
wuie Oczieć Custosz na drugi rok
Dwiesczie złotich, które według u-
znania spolnego i skończenia roboti
wynien będzie Oczieć Custosz dacz.
Do tego przerzeczeni Oczieć Cu-
stosz pomienionę[mu] Panu Mura-
rzowi winien bedzie dacz legumina
te do kozdego piecza kłodę Zitha,
beczke piwa. Do zamurowania tak-
że piecza beczke piwa a do wsitkiey
roboti dwie beccze piwa, Dwie fa-
scze masła, pultrzeczi kopi szira,
trzi polezie słonini, krup tatarcza-
nich czteri pułmiarki, Jagieł puł-
miarek. Grochu czteri pułmiarki.
Jarzin ogrodnich marchwie, kapu-
sti, pasternaku według potrzebi. A
czego bi mu nie dostawało, tedy
Oczieć kustosz winien będzie dacz
ad r’artionem Summi pobożnie Zi-
tha i legumin, i witraczić tho in
Rata seąuenti, tak zebi w długą nie
zachodziło A pomienioni P. Jęn-
drzei obliguie sie zmurowacz piecz
swim kostem wydacz Czegłi wipa-
lonei Trzidziesczi Tysięczi, Wapna
wipalonefgo] po dwudziestu Stu-
szów, które[go] miara takowa ma
bicz, dłuza sescz łokczi długich, se-
rzza czteri, wiszokoscz dwa, które to
kamienie swoim kostem powinien
łamacz pomienioni Murarz, tilko
Oczieć Custosz swmi poddanemy,
ma zwiescz do piecza. Do tego ten-
że pomienioni Murarz ma widacz
dostatek dachówki Czały według
potrzebi, tak iako sie wissei po-
mieniło, tilko mu Ocziecz Custosz
powinien bedzie dacz Czterech chło-