Instytut Sztuki (Warschau) [Editor]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Editor]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Editor]
Biuletyn Historii Sztuki — 32.1970

DOI article:
Miscellanea
DOI article:
Domański, Michał: Z zagadnień treści i formy rzeźby Bolesława Biegasa do 1964 roku
DOI Page / Citation link:

Overview
Facsimile
Scroll
OCR fulltext
MICHAŁ DOMAŃSKI

II. 12. Baudelaire, ok. 1906, repr. wg „Boleslas

Biegas...”, jw., s. 50

dramatem autobiograficznym, Jest to Graczak, w któ-
rym motyw Chrystusa jako idącego 'białego krzyża
nie tylko stał isię ilustracją malarską do utworu, ale
został również wymownie 'przedstawiony w poetyc-
kiej strofie:
„Idę krzyżem ja zbolały —
Z nocy cichej na dzień biały,
Idę cichy między ludzi...
Idę krzyżem ja zbolały”42
Kuna znał Więc ikonograficzny wzór Biegasowego
„Chrystusa” i to w trzech wersjach: w obrazie, opisie
literackim i płaskorzeźbie. Koncepcja literacka dzieła
Kuny jest zatem adaptacją o wiele wcześniejszego
pomysłu Biegasa 43.
* *
*

42 BIEGAS, Graczak, jw., s. 41.
43 Kuna tak mówił o swoim dziele z Arturem Prędskim:
„Pokażę panu teraz rzeźbę [...] Chrystus nadnaturalnej wiel-
kości, który zszedł z krzyża i idzie w świat. Obie swe
dłonie wrył boleśnie w piersi, tak że cała postać przybrała
znowu formę krzyża. Chrystus stopił się na zawsze w jedną
całość z drzewem, na którym go ukrzyżowano, a to drze-
wo — Chrystus idzie w świat... Jest w tym być może i pew-

Przed 1904 r. (zapewne w 1902) Biegas tworzy
dość osobliwy cykl przedstawień nawiązujący do tych
prac artysty, w których stosując płaskie, gładkie po-
wierzchnie i uproszczenia („Chrystus”, „Pomniki")
zbliżał w pewnym stopniu rzeźbę ku formom archi-
tektonicznym. Już sam tytuł tych prac: „Pałace za-
czarowane” 44, potwierdza ich stosunek do baśniowych
wizji architektury ożywionej pomysłem jej uczłowie-
czenia. Ta architektura wielkomiejskich kamieniczek
zjawia się artyście jako wyraz zamieszkujących je,
stłoczonych wewnątrz nich ludzi, których niepokój
czy udręki pragnie ukazać przez ową antropomorfi-
zację fasad45. W „Pałacach zaczarowanych”, tworach
płaskich, bardziej graficznych aniżeli rzeźbiarskich,
posługuje się artysta środkami wyrazu spotykanymi
w dziełach plastyki prymitywnej. Skojarzenia z obra-
zowaniem ludowym wywołują takie oto składniki
tych prac: przerysowanie okien, chimeryczne maski
zamiast wieżyczek, elewacje straszące oczodołami
okienek, dekoracyjność podziału płaszczyzn; naznacza-
ją one te utwory atmosferą naiwnej ludowości, co
wraz z formami uproszczonymi do dziecinnego niby
rysunku oddala je od ówczesnej rzeźby profesjonal-
nej. Cykl ten, jak się zdaje, wyniknął z zaintereso-
wań artysty w tym czasie malarstwem. W obu jed-
nak wypadkach Biegas nie wyszedł poza ramy orga-
nizowania płaszczyzny środkami rysunkowymi; toteż
koncepcja „Pałaców zaczarowanych” stworzona na
marginesie poszukiwania rozwiązań plastycznych
płaszczyzny pozostała jedynie epizodem w jego twór-
czości do 1914 r.
* *
*
W latach 1903—1907 wykonał Biegas rzeźby na
temat sławnych twórców muzyki, poezji, literatury:
„Wagner”, „Berlioz”, „Bach”, „Chopin”, „Beethonen”,
„Słowacki”, „Krasiński”, „Baudelaire” i „Mickiewicz”.
Wśród tych tytułów głównie wątek muzyczny był
bliski artyście, a Chopin, najwyższe tego wcielenie,
już w dzieciństwie przemówił do wrażliwej natury
Biegasa, czemu dał ujście w dramacie Owczarek46,
a co potwierdza niezbicie twórczością rzeźbiarską.
Niemalże wszystkie z tej sertii prace powtarzając
zgodnie znane symboliczne koncepcje rzeźbiarza: po-
staci i głów wynurzających się z płomienia („Sło-
wacki”, „Beethonen”, „Mickiewicz”, „Berlioz”) lub z
fali („Bach”) — kontynuują secesyjną niematerialność
i płynność rzeźbiarskiego kształtu. Jedynie „Baude-
laire”, chociaż nie mniej secesyjny w swej formie od
pozostałych demonstruje mocną w rysunku „zakoli-
stą” linię, która przeciwstawia się swoją dekoracyj-
nością i impetem sżtywnemu pionowi stojącej z boku
szczupłej figurynki, o twarzy drobnej, jak gdyby sko-
piowanej z Gustawa Moreau.
Odmienne ii nowe wartości przenikają do rzeźby
Biegasa po 1907 r., które nie wypierając pierwiastków
symbolicznych, jedynie zawężając ich zakres, spra-
wiają, że prace w tym czasie powstałe stają się kla-

na koncepcja literacka...” (A. PRĘDSKI, Rozmowa z Hen-
rykiem Kuną, „Wiad. Liter.” 1926, nr 13(117), s. 2).
44 Zob. reprodukcje [w:] B. BIEGAS, Wędrówka ducha
myśli, Kraków 1904, s. 55, 61, 77, 83.
45 w zbiorach Tow. Hist.-Liter, w Paryżu znajdują się
4 gipsy z 1902 r. pt. „Fasada Domu Przyszłości”. Możliwe,
iż są to owe „Pałace zaczarowane”.
46 Zob. BIEGAS, Owczarek, jw., s. 28.