Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 48.1986

Nr. 2-4
Włodarczyk, Wojciech: Sprawozdanie z działalności w Latach 1983-1984

KRONIKA — PRACE DOKTORSKIE, MAGISTERSKIE I REFERATY

Gębarowieżowi z okazji dziewięćdziesiątej rocznicy urodzin —
Mecenas, kolekcjoner, odbiorca; pamięci profesora Tadeusza
Mańkowskiego — Orient i orientalizm w sztuce; pamięci profe-
sora Juliusza Starzyńskiego w dziesięciolecie śmierci —
Sztuka po 1945 roku.
W ciągu ostatnich dwóch lat zmarli następujący członko-
wie naszego Stowarzyszenia: Helena Blumówna (Kraków),
Irena Bobrowska (Kraków), Eugeniusz Bożyk (Kraków),
Tadeusz Dobrowolski (Kraków), Karol Estreicher (Kraków),
Stanisław Gebethner (Warszawa), Mieczysław Gębarowicz
(Lwów), Łucja Gutowska (Toruń), Jadwiga Jaworska (War-
szawa), Zygmunt Król (Kraków), Alfred Ligocki (Katowice),
Zofia Kragier (Warszawa), Leon Łuka (Gdańsk), Irena
Malinowska (Warszawa), Anna Danuta Meyro (Łódź), Barbara
Mysłowska-Słaboń (Kraków), Stanisław Oczko (Kra-
ków), Matylda Osterwina (Kraków), Zofia Piłaszewicz (War-
szawa), Teresa Ruszczyńska (Poznań), Aleksander
Rybicki (Rzeszów), Edyta, Starek (Warszawa), Kazimierz
Szuda (Poznań), Halina Wielopolska (Lublin), Sławomir
Wojak (Kraków), Grażyna Wróblewska (Poznań), Jan Za-
chwatowicz (Warszawa), Bruno Zborowski (Warszawa),
Andrzej Zeniuk (Kraków).
Działalność naukowa.
1. Sesje, konferencje, seminaria.
W okresie sprawozdawczym zorganizowano dwie ogólno-
polskie doroczne sesje naukowe SHS. W dniach 1—3 grudnia
1983 r. odbyła się w Krakowie XXXII sesja Orient i orienta-
lizm w sztuce zorganizowana przez Zarząd Główny i Oddział
Krakowski. Uczestniczyło ok. 400 osób, wygłoszono 20 refe-
ratów.
W dniach 22—•24 listopada 1984 odbyła się w Warszawie
przygotowana przez Zarząd Główny i Oddział Warszawski
XXXIII sesja Sztuka po 1945 roku. Brało udział ok. 500 osób,
wygłoszono 31 referatów. Poprzedziło ją specjalne spotkanie
przygotowawcze przedstawicieli ważniejszych środowisk zaj-
mujących się sztuką najnowszą.
W dniach 27—29 września 1984 r. odbyło się zorganizo-
wane przez Zarząd Główny X seminarium metodologiczne na
temat Sztuka a wojna. Uczestniczyło ok. 40 osób, wygłoszono
15 referatów, nad którymi przeprowadzono ożywioną dys-
kusję.
W dniach 18—20 kwietnia 1983 r. w Toruniu odbyła się
sesja naukowa Sztuka Torunia i Ziemi Chełmińskiej 1233—•
1815 zorganizowana przez Oddział Toruński. Wygłoszono 19
referatów, uczestniczyło 175 osób. Sesja była zorganizowana
z okazji siedemsetpięćdziesięciolecia Torunia i Chełmna.
W dniach 8—9 czerwca 1984 r. odbyła się w Przemyślu
sesja Badania nad sztuką bizantyjską, w Polsce zorganizowana
wspólnie przez Oddział Rzeszowski, Polską Akademię Nauk —•
Oddział w Krakowie, Muzeum Okręgowe w Przemyślu, To-
warzystwo Opieki nad Zabytkami — Oddział w Przemyślu.
Wygłoszono 8 referatów. W sesji wzięły udział 74 osoby.
W dniach 15—16 października 1984 r. odbyła się w Łań-
cucie III sesja naukowa Architektura rezydencjonalna i obronna

w dawnej Polsce, zorganizowana przez Oddział Rzeszowski
i Muzeum-Zamek w Łańcucie. Wygłoszono 8 referatów,
uczestniczyło 88 osób. Podczas sesji obchodzono uroczyście
dziesięciolecie Oddziału.
Kontynuowano także mające już swoją tradycję seminaria
organizowano przez poszczególne oddziały z cyklu Spotkań
Rogalińskich. W dniach 11—12 listopada 1983 r. w Czernieje-
wie odbyło się V seminarium, zatytułowane Artysta w XIX
wieku, zorganizowane przez Oddział Poznański. Uczestniczyło
w nim 39 osób, wygłoszono 9 referatów.
W dniach 12—13 października 1984 r. odbyło się kolejne
V seminarium poświęcone problematyce Gesamtkunstwerku.
Wygłoszono 5 referatów, uczestniczyły 22 osoby.
W dniach 13—16 października 1983 r. odbyło się na zamku
w Niedzicy III Seminarium Niedzickie zorganizowane przez
Oddział Krakowski i Muzeum Narodowe w Krakowie. Te-
matem spotkania była Seryjność i indywidualność w sztukach
przedstawieniowych w XIV i XV w. Wygłoszono 16 referatów,
w seminarium wzięły udział 52 osoby (w tym goście z Cze-
chosłowacji, Węgier i Niemieckiej Republiki Demokratycznej).
Oddział Rzeszowski zorganizował w minionej kadencji
trzy seminaria z serii Sacrum et decorum. Pierwsze odbyło się
w Łańcucie 26—-27 września 1983 r. —'Wygłoszono 6 referatów,
uczestniczyło ok. 150 osób; drugie — w klasztorze bernardy-
nów w Leżajsku w dniach 12—13 grudnia 1983 r. — zgro-
madziło 58 osób, które wysłuchały 8 referatów; trzecie — na
Jasnej Górze w Częstochowie w dniach 12—13 marca 1984 r.
—■ z udziałem ok. 80 osób i 3 referatami połączonymi z po -
kazem prac graficznych.
W dniach 18—19 listopada 1983 r. odbyło się kolejne se-
minarium Z dziejóiu sztuki Górnego Śląska zorganizowane
przez Oddział Katowicki oraz Zakład Historii Sztuki Uni-
wersytetu Śląskiego. Członkowie Oddziału wygłosili 5 refe-
ratów.
W dniach 2—3 czerwca 1984 r. miało miejsce I spotkanie
naukowe w Rudach —• Rudy kolebką kultury górnośląskiej.
Dnia 12 grudnia 1984 r. w Toruniu odbyło się I semi-
narium poświęcone wedutom.
2. Udział członków Stowarzyszenia w życiu naukowym
innych instytucji.
Członkowie SHS uczestniczyli ponadto w różnorodnych
konferencjach i sesjach organizowanych przez inne instytucje*
Brali też udział w działalności stowarzyszeń, towarzystw
naukowych i placówek muzealnych wygłaszając referaty,
udzielając konsultacji, współpracując w przygotowywaniu
opinii, memoriałów itp.
3. Posiedzenia naukowe w Oddziałach:
Gdański — 5, Kielecki — 16, Krakowski — 22, Lubelski
—• 8, Łódzki —■ 5, Poznański — 19, Rzeszowski — 7, To-
ruński — 19, Warszawski — 33, Wrocławski — 9, Katowicki
—■ 4. Ogółom odbyły się 143 posiedzenia.
4. Działalność klubów przy Oddziale Warszawskim.
Klub Kostiumologii i Tkaniny Artystycznej — 15 posiedzeń.