Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 48.1986

Nr. 2-4
Włodarczyk, Wojciech: Sprawozdanie z działalności w Latach 1983-1984

KRONIKA — PRACE DOKTORSKIE, MAGISTERSKIE I REFERATY

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI W LATACH 1983—1984*

Kadencja ustępującego Zarządu Głównego trwała od 29
kwietnia 1983 do 19 kwietnia 1985 r. Osobne sprawozdania
dotyczące spraw finansowych Stowarzyszenia oraz działal-
ności Głównej Komisji Ochrony Zabytków przedstawili na
XXVIII Walnym Zjeździe skarbnik Zarządu Głównego —
Jerzy Malinowski oraz przewodniczący Komisji — Tadeusz
Rudkowski.
W okresie minionej kadencji, w październiku 1984 r.,
upłynęło pięćdziesiąt lat działalności Stowarzyszenia Histo-
ryków Sztuki. W 1985 r. przypada kolejny jubileusz — mija
właśnie sześćdziesiąt pięć lat od chwili zawiązania w Krakowie
z inicjatywy profesora Jerzego Myciolskiego pierwszej w
Polsce, działającej tylko dwa lata, organizacji historyków
sztuki. Jubileusze te Zarząd Główny postanowił uczcić specjal-
ną publikacją, zawierającą większość dostępnych nam danych
na temat Stowarzyszenia i wszystkich jego członków. Chciano
w ten sposób wyrazić uznanie dla ich bezinteresownego trudu,
z którego owoców wszyscy korzystamy. Przewiduje się rychle
wydanie tej niewielkiej książki.
Jednak nie historyczne rocznice a współczesność skupiała
przede wszystkim uwagę ustępującego Zarządu Głównego.
Na ostatnim zjeździe wyrażaliśmy niepokój o losy bratnich
stowarzyszeń. Dziś z kolei kryzys i rządowa polityka oszczęd-
ności ekonomicznych mogą ograniczyć naszą działalność.
Kłopoty poligraficzne dotknęły cały ruch wydawniczy; ze
wzrastającymi trudnościami materialnymi borykają się nasi
najstarsi i najmłodsi koledzy. Mimo licznych interwencji i za-
biegów nadal postępuje budowa zapory na Dunajcu, stając
się poważnym zagrożeniem dla zamku niedzickiego oraz jego
otoczenia. Zaniepokojenie wzbudza sposób prowadzenia re-
waloryzacji Krakowa, Wrocławia, Poznania czy Zamościa.
Ponadto wydaje się, że znowu będzie trzeba zaktualizować
memoriał o stanie muzeów w Polsce.
Zarząd Główny próbował znaleźć rozwiązanie problemów,
które przynosi dzień dzisiejszy. Przygotowaliśmy projekty
uchwał zwiększających zapomogi i wysokość pożyczek dla
naszych członków. Nie wszystkie jednak zabiegi zostały uwień-
czone powodzeniem. Memoriał w sprawie rewaloryzacji za-
bytków Krakowa pozostał bez echa. Podobnie ma się rzecz
z zaporą w Niedzicy. Brak także odpowiedzi na petycję
uczestników ostatniej ogólnopolskiej sesji naukowej o reak-
tywowanie bardzo potrzebnego nam pisma „Sztuka i Kryty-
ka”. Nadzieje, jakie budzi w nas współpraca z władzami
Wrocławia, nie mogą przesłonić faktu malej skuteczności
naszych interwencji.
Niebagatelną rolę w działalności ustępującego Zarządu
odgrywały sprawy związane np. z uporządkowaniem spraw
wydawniczych i kolportażem „Biuletynu Historii Sztuki”,
prace w Niedzicy, Wojnowicach i Ściejowicach oraz wyjaś-
nienie statusu prawnego Klubu Zieleni, działającego w latach
1980—1984 przy Oddziale Warszawskim.

U progu nowego pięćdziesięciolecia Stowarzyszenia, liczą-
cego już 12 oddziałów — przybywa bowiem nowy Oddział
Szczeciński — nie sposób nie powrócić do pytań stawianych
dziesięć lat temu przez Jana Białostockiego o dalszy los
organizacji. Jedno jest pewne: przyszłość Stowarzyszenia
zależeć będzie od aktywności najmłodszych kolegów, na
których potrzeby i zainteresowania powinien nowo obrany
Zarząd Główny zwrócić szczególną uwagę.
Z myślą o nich została zorganizowana niezwykle potrzebna
sesja Sztuka po 1945 roku. Odbyło się kolejne seminarium
metodologiczne Sztuka a wojna. Rozpoczęliśmy przygotowania
do następnej sesji Kryzysy w sztuce, poświęconej refleksji nad
mechanizmami przemian twórczości artystycznej, jej histo-
rycznym i społecznym uwarunkowaniom. W latach 1983—
1984 odbyło się 13 sesji i seminariów, z których część miała
charakter cykliczny. W lokalu Oddziału Warszawskiego orga-
nizowano wystawy plastyki współczesnej, służące m.in. jako
istotna pomoc dydaktyczna dla studentów historii sztuki.
Niepokojący jest natomiast spadek frekwencji na zebraniach
i odczytach naukowych mimo zwiększenia ich liczby.
Członkowie Stowarzyszenia Historyków Sztuki.
W dniu 1 kwietnia 1985 r. Stowarzyszenie zrzeszało 1696
członków. W ciągu ostatnich dwóch lat przyjęliśmy do naszego
grona 136 osób (dla porównania w latach 1979—80 — 180;
1981—82 — 90 osób).
W dniu 2 grudnia 1983 r. wręczono dyplom członka ho-
norowego Wandzie Altendorfównie z Oddziału Krakowskiego
za długoletnią pracę dla Stowarzyszenia oraz pełną poświę-
cenia opiekę nad zamkiem niedzickim.
Na wniosek prezydium Zarządu Głównego medal pamiąt-
kowy SHS otrzymał kurator zamku niedzickiego Stanisław
Michalczuk za ofiarną pracę na rzecz obiektu powierzonego
jego pieczy.
Oddział Wrocławski w związku z pięćdziesięcioleciem Sto-
warzyszenia zorganizował otwarte zebranie członków i sym-
patyków Oddziału połączone z otwarciem wystawy, komen-
tarzem do niej i pokazem przeźroczy.
Specjalny list z życzeniami otrzymała od Zarządu Głów-
nego nestorka Oddziału Rzeszowskiego Janina Olszewska.
List wręczono podczas uroczystości z okazji dziesięciolecia
Oddziału. Na uwagę i szczególne poparcie zasługuje działalność
Klubu Seniora przy Oddziale Warszawskim organizującego
coroczne spotkania z okazji Świąt Bożego Narodzenia i No-
wego Roku.
Oddział Poznański w dniu 5 grudnia 1984 r. zorganizował
wieczór poświęcony pamięci profesora Tadeusza Dobrowol-
skiego.
Kolejne tomy materiałów z ogólnopolskiej sesji Stowa-
rzyszenia zostały zadedykowane profesorowi Mieczysławowi

* Opracowano na podstawie materiałów Biura Zarządu Głównego

SHS oraz oddziałów.