Instytut Sztuki (Warschau) [Hrsg.]; Państwowy Instytut Sztuki (bis 1959) [Hrsg.]; Stowarzyszenie Historyków Sztuki [Hrsg.]
Biuletyn Historii Sztuki — 48.1986

Nr. 2-4
Włodarczyk, Wojciech: Sprawozdanie z działalności w Latach 1983-1984

KRONIKA — PRACE DOKTORSKIE, MAGISTERSKIE I REFERATY

Dóbr Kultury. Na zebraniu otwartym sekcji w dniu 14
lutego 1984 r. z udziałem członków SARP-u i TUP-u
przedstawiono do dyskusji Memoriał o stanie zabytków
Śląska w celu uzupełnienia tekstu o glosy zaproszonych
gości. Ponadto Oddział był współorganizatorom sesji
wyjazdowej GKOZ, w czasie trwania której zapoznano
się z przebiegiem prac konserwatorskich w centrum
Wrocławia oraz odczytano w/w memoriał.
9. Biblioteka, dokumentacja.
Biblioteka SHS gromadzi i udostępnia swoje zbiory,
uzupełnia bibliografio prac członków Stowarzyszenia, organi-
zuje pokazy biblioteczne. Obecnie, posiada 13.772 tomy.
Z księgozbioru w latach 1983—1985 skorzystały 1.343 osoby,
którym udostępniono 3.233 tomy. W latach 1983—85 wpły-
nęło 1169 woluminów (w tym: zakupy —■ 262, dary 509,
prenumerata — 398).
10. Muzea i wystawy.
Muzeum-Zamok w Niedzicy prezentowało wnętrza zamku
średniego a także wystawy: Zamki w ginącym krajobrazie,
Stroje ludowe, Ceramika z porcelany i fajansu dawnego Spiszą,
Tkactwo i ceramika gliniana dawnego Spiszą oraz Zbójnictwo
góralskie, w których wykorzystano obiekty z Muzeum Ta-
trzańskiego i własne. Przeprowadzono kwerendy: archi-
walną w aktach kościelnych parafii spiskich dla ustalenia
genealogii rodzin związanych z zamkiem, a także warsztatów
i artystów działających na tym terenie w XVIII i XIX w.;
archiwalną i ikonograficzną w bibliotece Muzeum Tatrzań-
skiego -— dla badań nad przeszłością zamków w Niedzicy
i Czorsztynie. W przygotowaniu jest scenariusz stałej ekspo-
zycji historycznej — Dzieje zamku w Niedzicy na tle dziejów
Spiszą. Ogółem zamek zwiedziło przeszło ćwierć miliona osób.
Muzeum Fukierowskie uzupełniło i opracowało swoje
zbiory. Przeprowadzono pełną dokumentację fotograficzną
eksponatów muzealnych. Zbiory były udostępniane zwiedza-
jącym indywidualnie.
W Galerii SHS w Warszawie zorganizowano w 1984 r.
9 wystaw prac artystów współczesnych,, m.in. Stefana Gie-
rowskiego, Barbary Jonscher, Łukasza Korolkiewicza, Jacka
Sienickiego, Stanisława Szczepańskiego, Jana Kosińskiego.
Urządzane są tu wystawy laureatów nagrody im. Jana Cybisa,
przyznawanej corocznie przez grono wybitnych artystów
polskich. Frekwencja podczas wernisaży waha się w granicach
65—130 osób. Podczas trwania ekspozycji odbywają się
zajęcia dla studentów historii sztuki.
Poza tym poszczególne Oddziały urządzały wystawy
okazjonalne: Poznański — 1, Lubelski — 3, Rzeszowski —
2, Wrocławski — 1, Warszawski — 1.
11. Inne.
Członkowie Stowarzyszenia opracowują dokumentację
polskiej sztuki nowoczesnej po roku 1945 w ramach problemu

węzłowego Polska kultura narodowa i jej tendencje, koordy-
nowanego przez Uniwersytet Wrocławski. Pracami kieruje
Ewa Mikina.
I) zialalność popularyzatorska
W latach 1983—85 przygotowano odczyty, zazwyczaj
grupowane w cykle tematyczne lub chronologiczne, głównie
dla młodzieży szkolnej oraz członków klubów i Domów
Kultury. Łącznie odbyło się blisko pół tysiąca odczytów.
I tak: Oddział Gdański zorganizował 55 odczytów, Kielecki
— 129, Krakowski — 1, Lubelski — 40, Łódzki — 120,
Poznański — 29, Rzeszowski —12, Toruński — cykl odczytów,
Warszawski — 14, Wrocławski — 3.
Działalność administracyjn o-organizacyjna
1. Posiedzenia Zarządu Głównego i Oddziałów.
Zarząd Główny odbył 35 posiedzeń
W oddziałach — 189 posiedzeń
Ogółem — 224 posiedzenia
2. Domy Pracy Twórczej i pokoje gościnne.
Z pokoi gościnnych w kamienicy Fukiera skorzystało 1548
osób, w tym członkowie SHS — 511, pozostali — 1037.
W Domu Pracy Twórczej w Zamku w Niedzicy wykorzystano
15091 osobodni. Poza sezonem udostępniano go pracownikom
naukowym Uniwersytetu Jagiellońskiego.
W styczniu 1985 r. przystąpiono w Niedzicy do przeno-
szenia na tereny należące do Stowarzyszenia dawnej celnicy.
Po zrekonstruowaniu będzie zaadaptowana na użytek DPT.
Znaleziono po długich staraniach wykonawcę do remontu
zabytkowego spichrza.
W Wojnowicach trwały prace remontowe, wykończeniowe
i adaptacyjne w zamku. Przeprowadzono rozmowy w sprawie
przekazania Stowarzyszeniu działki wraz z oficyną dla. potrzeb
przyszłego DPT. Opracowano dla potrzeb konserwatora
wojewódzkiego wstępny kosztorys współczesnego wyposażenia
wnętrz. Dokonano inwentaryzacji przedmiotów zabytkowych
będącycli własnością Oddziału i ich selekcji pod kątem wy-
posażenia wnętrz zamkowych i oceny potrzeb konserwatorskich.
Dla dworku w Ściejowicach przygotowano projekt kon-
strukcyjny. Zaawansowany jest projekt wodno-kanalizacyjny
i elektryczny. Doprowadzono do przejęcia przez Zarząd Re-
waloryzacji Zespołu Zabytków Krakowa inwestora zastęp-
czego. Doprowadzono również do przyjęcia przez PP PKZ
prac wykonawczych (rozbiórka i zabezpieczenie dachu).
W 1983 r. Oddział Krakowski przeniósł się do nowego
lokalu przy ul. Grodzkiej nr 15.
W kamienicy Fukiera przeprowadzono remont klatki
schodowej, pomieszczeń biura, c.o. oraz wymianę instalacji
elektrycznej w budynku od ul. Piwnej.
Wojciech Włodarczyk