Rocznik Historii Sztuki — 17.1988

Kunczyńska-Iracka, Anna: Podtatrzański kapliczki Władysława Skoczylasa

PODTATRZAŃSKIE KAPLICZKI SKOCZYLASA

1. Kapliczka w Rdzawce II pod Rabką. Rysunek W. Skoczylasa,
ołówek, tło podlawowane. Bibl. Narodowa w Warszawie

zgodnie z zasadami katalogowania tego rodzaju zbiorów). Jest tam obecnie dziewięćdziesiąt dziewięć
rysunków niewielkich rozmiarów, wykonanych na kartkach ze szkicownika dość twardym ołówkiem.
Kilka pociągnięto czarnym tuszem, część (trzydzieści trzy) podlawowana jest akwarelą w odcieniu
szarobrązowym lub szarym. Tradycja rodzinna Skoczylasów przypisuje wszystkie rysunki, z których
żaden nie jest sygnowany, samemu artyście. Tak też określono je wstępnie w Bibliotece Narodowej.
Zapewne jednak, prawie trzecia część kolekcji to rysunki uczniów. W porównaniu z tymi, które
wydają się niewątpliwie pracami Skoczylasa, wyraźny jest brak pewności linii konturu i finezji
w operowaniu ołówkiem tak dla niego charakterystycznych. Niektóre z uczniowskich szkiców są
wręcz nieporadne w kompozycji, widać też wytarte gumką ślady mozolnego poszukiwania właści-
wego kształtu. Czasem nie jest utrzymany pion, zdarzają się błędy perspektywiczne. Prawdopodobnie
kompletując rysunki inwentaryzacyjne interesujących go obiektów, artysta uzupełniał własną doku-
mentację szkicami uczniowskimi.

Mimo drobnych błędów warsztatowych wszystkie szkice są jako rysunki inwentaryzacyjne poprawne,
zarówno w proporcjach, jak pod względem dokumentacji szczegółów konstrukcyjnych i zdobienia.
Zapewne przyczyniła się do tej dokładności staranna korekta nauczyciela, a także dobra znajomość
kapliczek przez młodych górali, którzy stykali się z nimi od dzieciństwa. Rysunki własne Skoczy-