Rocznik Historii Sztuki — 17.1988

Kunczyńska-Iracka, Anna: Podtatrzański kapliczki Władysława Skoczylasa

PODTATRZAŃSKIE KAPLICZKI SKOCZYLASA

3. Kapliczka w Zubsuchem pod Żakopanem.
Rysunek W. Skoczylasa, ołówek. Bibl. Narodowa w Warszawie

smukłych postaci owiniętych misternie ułożonymi fałdami szat, które układali w ciężkie rulony
płytko zaznaczonych zagłębień. Nawet śladu nieporadności nie ma natomiast zarówno w konstruk-
cjach z drewna, jak ornamentach snycerskich i Skoczylas doskonale tę wirtuozerię ciesielską odtwa-
rzał, w całej ich śmiałości i precyzji rozwiązań samodzielnych w kształtowaniu bryły, zwykle
smukłej i lekkiej.

W dokumentacji Skoczylasa zdecydowanie przeważają kapliczki, których jest sześćdziesiąt jeden.
Pozostałych trzydzieści parę szkiców przedstawia kościółki drewniane i ich detale konstrukcyjne
czy fragmenty wnętrza (polichromia z Dębna), dzwonniczki, bramki kościelnych ogrodzeń i kilka
domów mieszkalnych. Najwięcej rysunków przedstawia zabytki drobnej architektury i snycerki
z Podhala, a także ze Spiszą i Orawy. W obu tych regionach Skoczylas wędrował także po
wsiach zamieszkałych przez ludność polską i słowacką, leżących na pograniczu i obecnie należących
do Czechosłowacji. Jest też kilka kapliczek gorczańskich z okolic Nowego Targu i Limanowej (il. 1)

Dokumentacja kapliczek i figur przydrożnych jest najpełniejsza i najcenniejsza, tym bardziej,
że większość utrwalonych w niej obiektów już nie istnieje i nie pozostało po nich żadnych
śladów. Tylko kilka spośród zburzonych kapliczek, które rysował ze swymi uczniami Skoczylas,

58 - Rocznik Historii Sztuki, t. XVII