Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie — 36.1992

Godlewski, Włodzymierz: [Vorwort]

Muzeum Narodowe w Warszawie posiada w swojej kolekcji dwie niezwykle, unikalne
w swoim sąsiedztwie, ekspozycje - Galerię Sztuki Średniowiecznej oraz Galerię Faras. Obie
wystawy są znakomitą manifestacją uniwersalności sztuki średniowiecznej, tworzonej w Europie
oraz na terenach kulturowo zależnych od Bizancjum. Ta uniwersalność ideowa jest w znacznym
stopniu przesłonięta różnicami stylu oraz przyjętych konwencji, jak również pewną odmiennoś-
cią w funkcjonowaniu malarstwa we wnętrzach świątyń europejskich oraz na ścianach bazyliki
biskupiej w Faras na terenie Nubii.

Profesor Tadeusz Dobrzeniecki, twórca Galerii Sztuki Średniowiecznej im. ks. Stefana
Wyszyńskiego Prymasa Polski, a także autor podstawowych katalogów jej zbiorów - malarstwa
tablicowego oraz przygotowywanego do druku katalogu rzeźby średniowiecznej, dostrzegając
niezwykłość i bogactwo ikonograficzne i teologiczne malowideł z Faras, poświęcił im także
kilka znakomitych rozpraw. Wykazał tym samym, jak istotne znaczenie dla zrozumienia
uniwersalności średniowiecznej sztuki chrześcijańskiej i jej zakorzenienia w sztuce antyku mają
zbiory muzealne eksponowane obok siebie. Nie waham się uznać „przygody" naukowej
Profesora Dobrzenieckiego w Nubii za jeden z najistotniejszych wkładów nauki polskiej
w uchwycenie jedności ideowej sztuki Zachodu i Wschodu.

Dedykowany Panu Profesorowi Tadeuszowi Dobrzenieckiemu tom Rocznika Muzeum
Narodowego w Warszawie jest skromnym przejawem wdzięczności za umiłowanie, jakim otaczał
Galerię Sztuki Średniowiecznej w naszym Muzeum, za wytrwałość i śmiałość poszukiwań
naukowych, za służebność młodszym pokoleniom badaczy, okazywaną w Muzeum, jak również
na Uniwersytecie Warszawskim, Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie oraz na
Katolickim Uniwersytecie Lubelskim.

Wielkie znaczenie dla nas ma fakt, że nadal możemy liczyć na przyjemność czytania nowych
opracowań i rozpraw Pana Profesora, o niezwykłej erudycji i szerokości skojarzeń.

Profesor dr Włodzimierz Godlewski

Dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie